Svar: Hjælp til den dumme eftermiddagslur
2. september 2010
Alder:
4 år
Hej med jer
Det at jeres datter falder i søvn i bilen på vej hjem om eftermiddagen og lige tager en powernap der, kan godt gøre, at hun netop af den grund, ikke kan puttes allerede kl. 20, men først er parat til at sove senere.
Hentes og bringes skal hun jo og det er meget svært at ændre på en søvnrytme i løbet af en weekend, det vil normalt kræve nogle uger ...
Spørgsmålet er hvor meget I skal gøre ved det lige nu, mon ikke det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre og ikke helt så træt efter en lang dag i institutionen, så hun stille og roligt begynder at kunne holde sig vågen i bilen på vej hjem og dermed også vil kunne falde i søvn kl. ca 20 ... Jeg har en helt klar formodning om at tiden vil arbejde for jer.
Der sker dog ikke spor ved at I forsøger at putte hende med små intervaller tidligere og tidligere for at se om en længere nattesøvn kan gøre at hun netop begynder at kunne holde sig mere vågen om eftermiddagen. I skal flytte hendes sengetidspunkt med ca 15 minutters interval over flere dage, så hvor I plejer at putte hende kl. 21, begynder I at putte hende kl. 20.45, derefter kl. 20.30, så kl 20.15 og tilsidst kl. 20. Samme ritual, samme rutiner som hidtil og så se om ikke I netop ved at flytte det hele langsomt frem, kan opnå at hun er vågen om eftermiddagen og puttetidspunktet så bliver ca kl. 20 som vil være mere passende for jer alle :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske