Svar: For lidt mælk eller hvad?
2. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev, tak for dine pæne ord til mig og velkommen til :)
Din plan for dagen ser umiddelbart fint og alderssvarende ud. Det du skal være opmærksom på er, hvor store mængder skemad du giver din dreng. Hvis han får for store portioner, så vil han naturligt ikke være interesseret i brystet efterfølgende og netop for stadig at sikre ham mælk nok, så er det vigtigt at holde mængden af skemad nede, så han har plads i maven og lyst til både skemad og mælk.
Det betyder at det er langt bedre at give ham 3/4-1 dl. grød og mos af gangen, vand af kop og tilbyde brystet inden han skal sove igen. Og ikke give ham 1½-2 dl grød og mos og han så afviser brystet.
De fleste børn vil i 6 månedersalderen have behov for 5-6 amninger i døgnet og i 7 måneders alderen kan skæres ned til fire amning - eller flasker, hvis man giver det.
Det er naturligvis helt op til dig ,hvorvidt du vil fortsætte amning eller ej - amning er stadig godt for ham og det er praktisk at kunne lægge ham til brystet, men det er naturligvis også dejligt, hvis han vil tage en flaske og så kan få dette, hvis han skal passes en dag ...
Sålænge han gider ligge ved brystet og die så må du tro på at der er noget at komme efter. Hvis ikke der var noget, så ville han sandsynligvis vælge det fra. Men problemet er jo at du ikke ved præcist hvor meget han får. Umiddelbart så burde han dog blive dækket ind med mælk, hvis du ammer ham 5-6 gange dagligt og så må du tro på at han har en evne til at regulere sit behov. Så han drikker mere, når han har brug for det (f.eks. aften og tidlig morgen) og han drikker mindre i løbet af dagen, hvor han også får skemad og vand af kop.
Når du synes han en gang imellem virker irriteret på brystet, så prøv at tage ham fra og læg ham til i "tvillingestillingen" hvor han vender bagud, under din arm. Det kan hjælpe ham til at arbejde med brystet på en anden måde og gøre at han så tager fat og får lidt ekstra.
Du må naturligvis fortsat gerne give ham mme af kop - så du også på den måde sikrer ham ekstra mælk, det er fint nok. Men det er en god idé også at lære ham at drikke rent vand, så han fra starten synes det er rart. Vand er den bedste tørstslukker og det er fint hvis han allerede nu kan lære at det man drikker ikke behøver smage af noget :)
Og så skal du naturligvis også holde øje med hvordan hans mave fungerer. Hvis han lider af hård mave, så kan det være tegn på at han har brug for ekstra væske - hvis urinen er koncentreret og de våde bleer sparsomme, ja så skal han også have mere at drikke end han får lige nu. Men trives han rigtig godt, tisser, har godt gang i maven osv. så mangler han sandsynligvis ikke noget - heller ikke hverken mælk eller væske :)
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske