Brev:
Kost og ernæring - gør jeg det godt nok?
2. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kost og ernæring - gør jeg det godt nok?
Hej igen :)
Nu er det ikke så lang tid siden jeg skrev, men tror jeg har brug for at høre fra dig, om jeg gør det godt nok.
Som jeg skrev sidst har amningen kørt lidt anstrengende efter min søn blev 3 mdr. Jeg overvejede og begynde MME og introducerede flasken, men det ville han bare slet ikke! Jeg har prøvet næsten alle erstatninger og brugt alle tricks jeg har kunne finde. Har haft nogle gode dage og mange dårlige dage fordi han ikke rigtig gider brystet :(
Så jeg besluttede at starte mad den dag han blev 4 måneder og det har faktisk kørt rigtig godt han er supergod til at spise, elsker at drikke vand af kop og han er 6 mdr om få dage og jeg føler vi er rigtig godt igang og jeg har introduceret rigtig meget og han trives supergodt med det :)
Men så er der det med amningen, min sundhedsplejerske herovre siger, at hvis jeg klarer op på 4 amninger i døgnet så er det flot fordi nu skal jernkilden komme fra maden. I Sverige er al grød jernberiget, så jeg giver ikke tilskud af det. Synes han har lidt røde rande under øjnene og jeg skal snart til 6 måneders lægeundersøgelse så jeg får en læge til og kigge på det snart :)
Men mit spørgsmål er vel er amning 4 gange i døgnet okay? Han gider bedst bryst aften og nat og hvis jeg er meget heldig får jeg ham til at tage brystet 1-3 gange om dagen så jeg ligger på 3-6 amninger i døgnet.
Dagene nu ser således ud :
kl 5-6 ofte en amning eller sut/trøst sover videre
kl 7-8 grød med frugttopping + vand af kop
kl 9-10 måske amning før formiddagslur
kl 11-12 kød+grønsagsmos+ frugtmos og vand af kop
kl 13-14 måske en ammetår før eftermiddagslur
kl 15-16 måske amning/grød eller har lige haft succes med lidt vælling på flaske men kun 50ml-100ml
kl 18 grønsagsmos+ frugtmos + vand af kop får lov til at sidde med en agurkering og elsker det :)
Puttes kl 19:30-20 ofte med en amning
Herefter sover han til godt 6:30-7:00 næste morgen afbrudt af 2-3 amninger.
Jeg har forresten prøvet og give kold MME til maden men det vil han heller ikke have :( så kan man "snyde" lidt i ham via maden fx i grøden, mosen og frugtgrøden men det kommer ikke op på så meget men hellere lidt end ingenting :)
Han sover ikke supergodt om dagen men jeg klager ikke fordi han går til gengæld tidligt i seng uden de store problemer. Han tager på i vægt og udvikler sig fint.
Men synes du det ser okay ud ? Kan det få alvorlige konsekvenser hvis det ikke lykkes mig og amme nok nogle dage ? Skulle jeg overveje jerndråber ? Og hvornår må jeg gå ned til måske kun 2 amninger pr dag ? Føler ofte jeg ikke gør det godt nok :( mærker tydelig nedløbsrefleks og brystspændninger så der er mælk endnu i hvertfald :)
Jeg har min 3 årige hjemme meget fordi i Sverige skal børn ned på 15 timer når man er på barsel, så det bidrager lidt til jeg ikke føler jeg gør det godt nok i nogle gange en hektisk hverdag.
Håber du finder hoved og hale i mine spørgsmål og undskyld det igen blev et langt brev :) God weekend :)
Hilsen den lidt bekymrede mor :)