Svar: Nægter at spise - 6 mdr.
2. september 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Pernille
Ømme gummer, forkølelse, almen utilpashed, virus osv. kan sagtens være skyld i at jeres datter lige nu ikke har særlig stor appetit og skubber skeen væk, når du forsøger at give hende mad.
Det kan dog også handle om at hun har brug for lidt hjælp til at holde fokus om, hvad der skal ske og jeg vil anbefale dig at du nu begynder at starte hvert måltid med at give hende noget i hånden. Noget hun selv kan spise, sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af.
Det vil for det første give hende en bevidsthed om at det er spisetid og hvad det indebærer. Hun vil også nyde at gumle på noget, hvis hun har ømme gummer og så vil det give hende fornemmelsen af at det man putter i munden faktisk kan smage ret godt og netop forbindes med noget dejligt. Og så styrker det hende også mundmotorisk.
Jeg vil også anbefale at du nu giver hende mad, der smager af noget og at du varierer hendes måltider så meget som muligt, så hun ikke får det samme flere gange om dagen, men får noget nyt hver gang. Hun må gerne få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad, mad som smager af noget, mad som hun kan fornemme at I spiser.
Hun kan sidde med blødere frugtstykker som f.eks. en appelsinbåd, hvor hun kan sutte saften ud (giv ikke æble, da det knækker nemt), hun kan sidde med en agurkering på sin tommelfinger og du kan give hende ristede rugbrødsbjælker - hvordan du laver dem, kan du se i babykøkkenet her på siden :)
Hun kan få alle former for grød - havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Hun kan få alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Sovs er godt, det giver ekstra fedtstof, men giver også smag til en ret og så smører det så barnet lettere kan spise det. Hun må gerne få en kødsovs, hvor kødet har kogte på panden i tomat, krydret med timian, løg og oregano. Også en helt almindelig smørsovs kan bruges eller hvad I nu kunne tænkes at spise. Du kan give hende indmaden af en frikadelle eller lidt laks lavet i ovnen ned i grøntsagsmosen, så du på den måde tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Du må også gerne give hende mos fra glas - hvis hun hellere vil spise dette en overgang, det er helt fint.
Mælkeindtaget er fortsat stort og derfor er det rigtig godt at du stadig ammer. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 amninger dagligt og i 7 måneders alderen kan nedsættes til 4 amninger. Du fortæller at far skal overtage barsel, når jeres datter er 7 måneder og jeg synes faktisk I skal overveje at introducere jeres datter for en flaske, så far har mulighed for at give hende mælk inden middagsluren
Lige nu kan flasken gives om aftenen, det kan mætte lidt mere og gøre at I får lidt roligere nætter og så kan den gives inden middagsluren, når far skal til at passe. De 4 amninger (eller flasker) som børn har brug for i 7 måneders alderen vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
En plan for dagen til en pige på 6 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugt i hånden at sutte på og der følges efter med havregrød vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes igen lidt frugt eller en brødskorpe i hånden at gumle på og der følges efter med lidt frugtmos (jerntilskud) og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt i hånden, lidt frugtmos og ammes om eftermiddagen
Powernappen begynder hun at kunne springe over
Aften 18: Igen brødskorper, agurk eller lignende i hånden. Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 her kan I evt. introducere en flaske, for at se om det kan give mere nattero. Sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig - det vil sige fra ca 24 til 05 ...
Du har ret i at når hun begynder at spise mere fast føde hele dagen igennem, så vil hun naturligt også bedre kunne undvære brystet og derfor vil antallet af amninger også i løbet af den næste månedstid blive skruet ned og den faste føde sættes op.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske