Svar: Hvordan får vi vores datter til at sove?
2. september 2010
Alder:
12 mdr.
Kære mor og far
Stort tillykke med jeres datters 1 års fødselsdag i dag - håber at I får en rigtig dejlig dag!
Det er helt naturligt at jeres datter har brug for jeres tryghed og nærhed om aftenen, når hun skal sove. Hun er stadig så lille at hun ikke ved at I er der ,når hun ikke kan se jer. Hun forstår simpelthen ikke at I er i stuen, når hun ligger i sin seng - når hun ikke kan se jer føler hun sig forladt og alene.
Samtidig med dette skal hun også forholde sig til at I er væk fra hende om dagen. Hun er for lille til at kunne forholde sig til tid og sted, hun forstår ikke hvor I er og ved ikke hvornår I kommer igen, hun kender ikke klokken og kan ikke forstå selv en simpel forklaring om at "mor og far kommer om lidt".
I skal forestille jer at hun har et "mor-depot" eller et "forældre-depot" som skal fyldes ekstra meget op, når hun er derhjemme, for når depotet er fyldt godt op, så har hun noget at tære af om dagen, hvor hun mangler jer. Derfor er det vigtigt at hun får den tryghed, nærhed og fysiske kontakt som hun har brug for lige nu og det er helt fint, at I sidder hos hende og beroliger hende, når hun skal sove.
Men, når det er sagt, så vil det også være en rigtig god idé at I nu introducerer en puttebamse, putteklud eller lignende. Jeg ved godt I skriver at I har forsøgt dette før - men de fleste børn er faktisk mellem 12-18 måneder før de tager en sådan substitut til sig og det er netop det, det er - en substitut for mor og far.
Fordelen ved en puttesklud eller sovebamse er, at det er hende der styrer behovet. Hun kan putte med den, nulre sin næse osv. når hun har behov for det - det kan hun ikke med jeres hænder og arme og en bamse eller klud kan følge hende uanset om hun er hjemme eller i vuggestue, om I er der eller ej.
Den skal indgå som en fast del af dagen, både være der som trøst, når hun er ked af det og også som putteting, når hun skal sove. Den skal bruges fast hele dagen igennem og skal stille og roligt erstatte jeres hænder og tilsidst erstatte jer, så I ikke behøver sidde hos hende til hun sover helt.
Tag hende meget gerne med ud selv at vælge en bamse, det betyder ikke så meget, hvad det er for en - det der er vigtigt er, at hun selv viser interesse for en bestemt og ofte vil hun godt kunne signalere, hvis der er en i butikken, som hun synes særlig godt om :) Det er et forsøg værd.
Det lyder fint med den måde I putter hende på, men prøv at få bamsen introduceret mere og mere og trappet behovet for jeres hænder mere og mere væk. Læs gerne en lille historie for hende, syng en sang så I er der men stadig lidt på afstand og hun ligger stille i sin seng og lytter til jeres beroligende stemme.
Når hun vågner og ikke kan sove videre i sin seng, så synes jeg det er helt fint og helt okay at hun kommer ind til jer. Hun har brug for trygheden og nærheden og sikkerheden for at I er der og ikke har forladt hende. Men prøv så også at flytte hende tilbage til egen seng igen, når I føler at pladsen i jeres seng begynder at blive for trang.
Det kan være en fordel at hun puttes i sin egen seng, så hun netop forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal falde i søvn og det kan på samme måde være en god idé at flytte hende tilbage i egen seng, så hun også forbinder sin seng med stedet hvor hun vågner om morgenen. Det kan faktisk nogle gange være med til at barnet begynder at acceptere at blive i sengen hele natten - fordi barnet forventer dette, når det både puttes og vågner i sin seng. Ofte vil hun nemlig ikke registrere at I flytter hende tilbage, fordi hun der sover dybt og vil derfor ikke kunne huske at I har flyttet hende om natten :)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske