Svar: Mareridt? Forstyrret søvn - ?
2. september 2010
Alder:
21 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, din fine beskrivelse af dine drenge - især af lille O. og velkommen til :)
Børn vil ofte omkring 20 måneders alderen sove meget uroligt og kan som du beskriver vågne med skrig og virke næsten utrøstelige. Det handler om at børn i den alder begynder at opleve verden større og de begynder at få en lille smule farefornemmelse.
De bevæger sig mere omkring, oplever mere og mere af verden på egen hånd og de oplever også mere og mere modstand i løbet af en dag. Det kan være andre børn der skubber, tager legetøjet ud af hænderne på dem eller lignende. Det kan også være voksne som sætter flere grænser, der gives flere nej'er i løbet af en dag, I holder mere fast i ham, for at han ikke skal komme til skade osv. Og alt det han oplever om dagen, skal bearbejdes i drømme og derfor drømmer han mere og sover mere uroligt lige nu.
Det gør at børn i denne alder godt kan vågne med skrig og gråd og søge deres forældre. De har brug for hjælp til at komme videre i søvnen igen, brug for hjælp til at lade roen komme over dem.
Men, det er faktisk også sådan at børn helt ned i 1½ års alderen kan få det der hedder natteskræk, som ikke er det samme som mareridt og som derfor også skal behandles forskelligt.
Mareridt optræder under det der hedder REM-søvn som er vores drømmesøvn og når børn har mareridt, så vågner de, græder, kalder på mor og far. Natteskræk derimod opstår under den dybeste non-REM søvn og det betyder at barnet faktisk ikke vågner. Her vil barnet stadig befinde sig i en sovende tilstand og netop derfor være konfus, afvise forældres kærtegn, skubbe forældre væk og det lyder faktisk som om at din dreng får anfald af natteskræk. Selvom barnet sover, vil det ofte se vågent ud og man tror som forældre at barnet er vågen - men han sover.
Derfor er det også vigtigt ikke at tænde lys og ikke at tage ham op, men i stedet prøve at berolige ham og få ham tilbage i søvnen ved at lægge ham ned, putte ham med dynen og kærtegne han lidt, sige lidt beroligende ord. Men ikke tale for meget, for taler man for meget, så bliver man en del af hans drøm og det skal I ikke være.
Når I tager ham op, så vågner han sandsynligvis for meget og netop fordi han jo sover under sine anfald, så bliver han forvirret og forstår ikke hvad det er I har gang i - derfor vil han nogle gange have sin bamse, nogle gange ikke, så vil han ud, så vil han være på værelset osv. Det handler om at han bliver forvirret, fordi han vågner for meget p og ikke forstår hvad der foregår - han har ingen erindring om at han har skreget eller virket angst, derfor forvirrer det ham for meget, når I tager ham op.
Prøv derfor næste gang at tage det helt roligt og se om I ikke kan hjælpe ham videre i søvnen, uden at han vågner op, men netop berolige og betrygge ham og så sove videre :)
Selvom natteskræk ser skræmmende ud, så er det helt normalt og skader ikke barnet :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske