Svar: Kaster op af grød
1. september 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det slår mig, når jeg læser hvad du skriver, at du kommer modermælk i den hjemmelavede grøntsagsmos og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om din dreng måske reagerer med opkastninger og ubehag på den færdiglavede grød, fordi der her er modermælkserstatning i ... måske er det mme, han reagerer på, den han ikke kan tåle.
I hvert fald er det et forsøg værd, at du prøver at lave grød til ham med udmalket modermælk præcis som når du laver grøntsagsmos. Du kan også prøve at købe Sinlac Specialgrød, det er en komplet børnegrød som ikke indeholder komælksprotein, laktose og gluten og den burde han kunne tåle.
Derudover kan man godt købe grødprodukter hvor man selv skal tilsætte mælk. Det kan være en stor fordel netop fordi du så kan bruge modermælken og dermed se om han så bedre kan tåle dette ... Jeg synes i hvert fald det er et forsøg værd, at se om det kan have noget med mælken at gøre.
Hvis du oplever en ændring her, så synes jeg du skal tale med jeres læge om, hvorvidt jeres dreng kan have mælkeallergi eller måske laktoseintolerance og hvordan du så i givet fald skal forholde dig til det.
Derudover kan det også handle om konsistens og det er naturligvis vigtigt at du forsøger at lave grøden i en konsistens som passer til ham og som minder om grøntsagsmosen du også laver. Grøden kan laves mere eller mindre tyk/tynd og laver du den meget tyk, så kan den næsten hæve i munden og virke kvalmende - modsat er den for tynd, så bliver den næsten vællingeagtig og det skal den heller ikke være. Men du kan godt forsøge at lege lidt med konsistensen og se om det kan gøre en ændring.
Det vil også være rigtig godt at du nu begynder at give ham lidt brødskorper i hænderne, som han kan gumle på. Du kan f.eks. lave ristede rugbrødsbjælker - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem. Det vil ud over at styrke ham mundmotorisk også vende ham til smagen af rugbrød og måske give ham lyst til at spise lidt øllebrød ... Det er også et forsøg værd.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske