Svar: Søvn om dagen - 9 mdr.
1. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt at din dreng er begyndt at sove rigtig godt om dagen og jeg kan godt forstå at du nyder dette, det er også helt okay - det må han naturligvis gerne. Dejligt at en flytning over flere tidszoner kan hjælpe til bedre dagssøvn :)
Jeg kan se at du har læst omkring separationsfasen og er helt klar over at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din dreng lige nu. Jeg kan også se at du har læst om påvirkningen af nattesøvnen, hvis dagssøvnen ligger efter kl. 16. Det der ofte vil ske, er at barnet enten skal senere i seng, vågner meget tidligt eller pludselig begynder at have en længere vågenperiode midt om natten.
Ser man på børns gennemsnitlige søvnbehov i 9 månedersalderen, så vil de fleste børn have brug for to lure dagligt, samlet set sove ca 2½-3 timer i løbet af dagen og sove en nattesøvn på ca 11 timer. Jeres dreng sover ofte ca 4 timer i løbet af dagen og det er helt okay, men det vil naturligt betyde, at hans nattesøvn bliver kortere. Faktisk vil han måske kunne nøjes med 9-9½ times søvn om natten ....
Derfor lyder det helt rigtigt at putte ham lidt senere om aftenen og ikke allerede putte ham kl. 19.30-20 - han er sandsynligvis ikke helt træt og parat nok til at sove, når du forsøger at putte ham der.
Så mit råd til dig er at lade ham lege, hygge sig og bruge sig selv motorisk lidt længere tid om aftenen og se om du ikke ved at putte ham senere, så rammer et tidspunkt, hvor han naturligt er mere parat til at kunne sove. Hvis du bruger en time på at putte ham, så kommer I også let ind i en rytme, hvor han begynder at forvente, at det at blive puttet en leg og noget der skal trække ud .. Så ved at putte ham senere, får du naturligt også sendt nogle signaler om at det netop er sovetid og ikke legetid, når han først er kommet i seng og får kørt en rutine ind, hvor det at blive puttet og skulle overgive sig til søvnen, måske er noget der tager 15 minutter :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske