Svar: Tremmeseng - 17 mdr.
31. august 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Tremmesengen skiftes ud, når barnet begynder at kravle ud over tremmerne. Det handler både om at det er farligt, at han kravler over, han kan komme slemt til skade, men det handler også om at anerkende, at han har behov for at komme ud til jer og ikke bryder sig om at ligge 'bag tremmer'.
De fleste børn er dog 2½-3 år før de kan kravle ud af deres seng og da din dreng kun er 1½ år, så synes jeg umiddelbart at det er for tidligt at give ham en åben seng. Det vil være rigtig fint at bibeholde tremmesengen og tro på, at den virker tryg og god, netop fordi det er en mindre seng og det at den er mere lukket, gør at den er lidt mere huleagtig og hyggelig. Samtidig har du ret i, at det er problematisk med en åben seng, fordi du sandsynligvis vil opleve at han stiger ud igen, og igen, og igen og igen og det har I ikke brug for med den alder han har. Han har godt af stadig at sove i sin tremmeseng og den synes jeg du skal lade ham beholde lidt endnu :)
Har han fået en hovedpude, ellers kunne du overveje om han skal have en lille flad pude nu. Det at få en pude, putte med den, kan gøre at han atter begynder at føle det lidt hyggeligt og rart at skulle putte i sin seng og får fokus på dette i stedet for på at komme ud af sengen.
Vær også opmærksom på at mange børn i din drengs alder har brug for kontakt, når de skal sove. Han har brug for at du sidder hos ham, læser en godnathistorie, synger en lille sang og også taler lidt med ham om dagen og alt hvad han har oplevet. Selvom han ikke har så meget sprog endnu, så har han en masse tanke i sit hoved, det myldrer rundt med oplevelser som skal bearbejdes og som han skal have sluppet for at kunne overgive sig til søvnen. Her kan du hjælpe ham ved at gennemgå dagen sammen med ham.
Du kan f.eks. sige "i morges da du stod op, fik du havregrød, mmm, det smager godt, så skulle du i vuggestuen og ... det var sjovt. Men så faldt du og slog hul på knæet, AV det gjorde ondt, så fik du plaster på og så pustede den voksne ..." osv. Så I får talt lidt om alt det der er sket og han kan kigge på plasteret og huske hvad der skete og på den måde få det bearbejdet.
Hvis du hjælper ham på denne måde med at finde ro om aftenen, så vil han måske stadig synes det er okay at blive puttet i sin tremmeseng :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske