Svar: Svær at få til at sove om aftenen - 6 mdr.
31. august 2010
Alder:
6 mdr.
Kære C
Det lyder umiddelbart som om at din dreng ikke rigtigt vågner, men græder mere eller mindre i søvne og har brug for hjælp til at komme videre i søvnen..
Små børns søvn er ikke inddelt i helt så mange faser, som vores søvn er og med den alder din dreng har, så vil han normalt sove meget let eller sove meget dybt og så vil han også drømme lidt ind imellem. Netop der, hvor han skifter mellem let og dyb søvn, vil han godt kunne vågne lidt op - du kender det også fra dig selv, følelsen af at falde, når man har lagt sig til at sove. Kroppen giver et spjæt og du vågner op, mærker en uro men sover ofte roligt videre fordi du ved at det ikke er farligt. Men din dreng vækkes af dette spjæt og har svært ved at falde til ro og komme videre i søvnen.
Med den alder han har, vil det ofte være rigtig godt, hvis du kunne amme ham. Det at få brystet, mærke varmen fra din krop, mærke din ro vil ofte også gøre ham ekstra rolig og det vil hjælpe ham til at sove videre. Man ser faktisk nogle gange at børn netop i denne alder, kan puttes med mælk og egentlig have spist det de havde behov for, men så vågner de igen efter 20 eller 40 minutter og har så brug for at få en ekstra tår mælk og det kan du roligt give ham.
Mit forslag er altså at du stadig giver ham flaske at sove på, som du plejer, og putter ham som du plejer, men når han så vågner, græder og tydeligt er urolig og ked af det, så tilbyer du ham brystet og ammer ham i søvn og derefter putter du ham så igen. Det er helt okay at gøre sådan i en periode, det behøver ikke blive en dårlig vane :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske