Svar: Nedtrapning af sutteflaske aften/nat
31. august 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Annette
Din datter har brug for at få 400ml mme dagligt indtil hun er 12 måneder gammel og dette vil ofte blive dækket ved at hun får 2 flasker dagligt og ved at du bruger lidt mme i f.eks. hendes morgengrød. Hvis hun drikker 200ml i hver flaske, så behøver hun ikke mme i grøden, så kan du lave den med lidt sødmælk, det kan gøre at hun måske synes det smager lidt bedre og spiser lidt mere :)
De 400ml mme dagligt anbefales fordi hun derved får sit behov for jern naturligt dækket. Det må foretrækkes at du netop sikrer hende mme nok, så du ikke behøver supplere hende med jerntilskud ved siden af. Men 3 flasker dagligt er ved at være i overkanten ...
Du må overveje, hvilken af de 3 flasker der bedst kan undværes. Nogle børn trives bedst med flaske aften og sen aften og sover så til næste morgen tidlig, kommer over til mor og far og sover videre der og står så op og får morgengrød. Andre børn har det bedre med at få flaske inden putning og så ingen i løbet af natten, meget tidlig morgen - du må gøre det, som du umiddelbart formoder vil fungerer bedst.
Hvis hun drikker meget kl. 23-24, altså drikker mere end hun gør kl. 04 så skal du måske beholde den sene aftenflaske, hvis hun drikker en stor mængde kl. 04, så skal du måske vælge at bibeholde den og så skære ned i mængden kl. 23.
Det er netop nedskæring i mængde som er vigtigt, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Samtidig skal hun så også have noget andet, en substitut, beroligende ord, hjælp til stillingskift, en putteklud eller lignende. Noget som hun i forvejen har og som beroliger hende hver gang hun skal sove uanset om det er dagslure eller om aftenen, at hun puttes. Det bruges om natten når hun vågner sammen med flasken, som stille og roligt trappes ud.
Det er meget normalt at børn i 10 måneders alderen ikke spiser så meget. Det handler ofte om at de gerne vil spise selv, men stadig bruger enormt meget energi på at tygge maden, føre den med fingrene til munden osv. og de når at blive for trætte inden de egentlig er helt mætte. Derfor er det en god idé stadig at give hende mos ved siden af rugbrødshapserne til frokost og jeg synes sagtens du kan købe et par glas med grøntsagsmos, en middagsret, der passer til et barn på 10 måneder, og så give hende dette med i vuggestuen. På den måde kan de give hende lidt ekstra at spise, hvis hun ikke spiser helt nok af deres mad.
Det vil også være rigtig godt at give hende en godnatgrød, så du er sikker på at hun er fyldt rigtig godt op til natten og ikke går sulten i seng.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 10 måneder ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende og må også gerne suppleres med grøntsagsmos så I sikrer jer at hun er mæt nok. Vand af kop.
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker. kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Maden skal smage af noget og er det samme som I andre spiser. Lasagne, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, frikadelle (kød eller fiskedeller), fiskefilet, laks osv. er gode retter til børn. Sødmælk af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 som nu
Sen aften eller en gang i løbet af natten tilbydes så flaske nr 2, så hun samlet set når op på 400ml mme dagligt.
Så som du kan se er det super at din datter spiser små hyppige måltider og du må gerne supplere hendes rugbrød med mad i stykker men også meget gerne stadig med mos, netop for at sikre at hun får mad nok.
Hun reagerer naturligt på at være i vuggestue, hun skal reagere. Appetitten skulle gerne vende tilbage, når hun finder ud af at det er okay at være der og vender sig til den nye hverdag, de nye rutiner, nye voksne, nye børn :)
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper dig videre, tag det roligt, det lyder som om at I stille og roligt er på vej den rette vej. Der sker bare mange ting, som I lige nu skal vende jer til og det er okay :)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske