Svar: Morsyg lille pige
30. august 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Jeg er oprigtigt ked af at høre, at I har haft så turbulent en start på at blive en familie på fire. Det lyder som om at det har været et svært halvt år. Det lyder dog også som om at det går langt bedre nu og at I begge har mere overskud og derfor også gerne vil have ændret nogle ting.
Problemet er, at det jo er jeres behov og ikke lillepigens behov. Hun har ikke valgt på noget tidspunkt, men har gjort som har passet ind i jeres rytme og jeres behov, det som har passet ind i hele situationen. Det er helt fint, det er sådan det har måtte være, men I kan ikke forvente at I så pludselig kan komme og kræve at nu skal det være anderledes igen ...
Jeg synes faktisk det er urimeligt overfor hende at kræve at far partout skal kunne putte. Hun er kun 6 måneder gammel og det er helt naturligt at hun foretrækker at mor putter, det er det hun kender bedst og føler sig naturligt mest tryg ved og jeg synes faktisk at man er nødt til at gøre det, som virker.
Jeg synes det er synd for hende, at gøre putningen til en kamp, når det kan foregå stille og roligt når mor gør det. Hvorfor lave et problem ud af det, hvorfor er det så vigtigt at I begge skal kunne putte? Det at mor er bedst til at putte om aftenen betyder jo ikke at far ikke er en super god far og kan gøre alt mulig andet. Det betyder ikke at lillepigen ikke også elsker sin far højt og vil nyde at gøre ting med ham - det betyder bare at lige netop putningen, her foretrækker hun mor.
Det er ikke så meget anderledes end, når du f.eks. er ked af det - hvem vil du så helst trøstes af? Er der forskel på om du bliver trøstet af dine forældre, en veninde eller din mand? Hvem ville du foretrække? Det betyder ikke at du ikke holder af dem alle og måske elsker dem alle højt, men hvis du er ked af det, så er der en du helst vil have holder om dig og trøster dig - der er en som er bedre end de andre - og sådan har jeres datter det naturligvis også. Sådan har alle det.
Jeg vil anbefale jer at se putningen som noget meget bredt. I har begge en rolle i forbindelse med det at få jeres datter til at sove og putteritualet starter allerede der, hvor hun får et bad, får ren ble og nattøj på, får børstet tænder, hvis hun har fået sådan nogen osv. Putteritualet er ikke kun der, hvor hun får sin flaske og falder i søvn.
Så for at få far mere med på banen, så er det vigtigt at I breder putingen ud, så han er en helt naturlig stor del af forberedelserne til at skulle sove og så han også naturligt kommer ind og kysser godnat, når lillepigen skal sove, men så det stadig er mor der giver flasken og putter hende til ro. Det samme gælder i princippet også jeres dreng, her bør I også begge sige godnat og tage del i det ritual, der afslutter dagen.
Og så er det naturligvis vigtigt at far og datter laver ting sammen - kun de to alene, så de lærer hinanden bedre at kende og føler gensidig tryghed ved situationen. Jo mere de laver sammen, jo mere de to har sammen som kun er netop de to, jo mere vil far naturligt også kunne tage over - især når mor ikke er hjemme.
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med det hele - til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske