Svar: Skrigeture og hidsigt temperament
30. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære frustrerede og trætte forældre
Tak for jeres brev, beskrivelsen af jeres lille pige og velkommen til :)
Det er altid frustrerende at have børn der græder, især når de er så små at de ikke kan fortælle hvad der er galt. Man må som forældre bare forsøge sig frem - og hvis intet virker, hvad så .. ja så bliver man naturligt bekymret og det kan jeg godt forstå at I er.
Der er dog ingen der siger at der behøver være noget galt, måske er hun bare en pige med temperament, som I også er inde på - men hvis I tænker at hun kan have ondt, f.eks. kunne have problemer med ørerne, maven eller andet, så skal hun naturligvis tjekkes :) Vær opmærksom på at små børn nogle gange får blærebetændelse, det kan være nødvendigt at undersøge for dette ...
I fortæller at hun ofte ammes 4-5 gange dagligt, det lyder helt fint og alderssvarende og I fortæller også at I har forsøgt med "ingen amning om natten". Det er vigtigt for mig at sige, at børn i jeres datters alder naturligt har brug for amning om natten stadig væk - det vil ofte være sådan at barnet ammes aften, sen aften, tidlig morgen og en gang i løbet af dagen og det er et helt reelt behov. Det er også det I beskriver i dagplanen og det er fint.
Men det at I måske har forsøgt at fjerne hende fra brystet og lære hende at sove uden, har måske gjort, at hun er blevet ekstra tryghedssøgende. I hvert fald kan hun godt på en eller anden måde reagere på, at I måske har stillet lidt for store krav til hendes selvstændighed og netop reagere med så at blive endnu mere tryghedssøgende og pylret og især brystsøgende om natten ...
Dertil kommer at hun faktisk godt må få flere måltider i løbet af dagen end hun får lige nu og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får ved siden af dette mad i hånden at gumle på. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, det kan også være en kartoffelbåd, et stykke blomkål eller lignende som er rest fra aftensmaden. Må også gerne få små bidder af indmaden af en frikadelle eller hvad I nu har, så hun nu får mad med mere bid i og mad der smager af meget mere. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 15.30: En lille portion flerkornsgrød, gerne med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen, - hvad I nu får. Hun kan spise stort set det samme som I andre, men naturligvis most i en konsistens, som hun kan kapere. Tilbydes også mad i hånden som hun selv kan sidde med og gumle på, Vand af kop.
Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter i egen seng ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
I må meget gerne hjælpe jeres datter med at få en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen, så hun kommer op, når dagen starter og så dagen netop starter til nogenlunde samme tid hver dag. På den måde, vil hun naturligt også kunne sove formiddagslur og middagslur på nogenlunde faste tidspunkter.
Der vil naturligt godt kunne være ændringer fra dag til dag, ofte sammenholdt med at I jo skal til forskellige aktiviteter, går i byen, møder venner osv. og det er også fint. Men i forhold til jeres datter og det at arbejde på en fast rytme, få lidt struktur på hendes indre ur, så kan det faktisk være ganske fornuftigt ikke at fare alt for meget omkring i denne periode. Noget jeg kan se at I også selv har overvejet og drøftet :)
Nogle gange skriger børn, fordi de keder sig og har brug for adspredelse, men det behøver ikke være i form af at komme ud og opleve verden. Det kan f.eks. også være ved at give hende mad i hånden og lade hende forsøge at spise selv. Hun har brug for både mental og fysisk stimulation og det er vigtigt at hendes vågne perioder netop er aktive perioder, sådan at når hun puttes, ja så sover hun også rigtig godt, fordi hun er fyldt godt op med masser af stimuli og også masser af mad.
Det er helt rigtigt set at hun er bange for at være alene. Hun forstår simpelthen ikke hvor I er, når hun ikke kan se jer og kan reagere voldsomt på at I går fra hende. Både når I putter hende, men også hvis I f.eks. går ud i køkkenet og hun er i stuen. Det har ikke nødvendigvis været et problem før, men kan blive det nu og handler om den alder og udvikling hun nu går igennem. Hun bliver ældre og mere og mere bevidst og er således meget opmærksom på, hvor I er i forhold til hende. Det er vigtigt for hende at føle sig fuldstændig tryg og på sikker grund og det er hun mest derhjemme og i favn hos jer :)
Det er også sådan at vores mad, indtag af bestemte fødevarer har betydning for vores humør og for vores søvnkvalitet. Serotonin er et af de stoffer som påvirker netop humør og søvn og det bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer. Dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Derfor er det rigtig godt, hvis jeres datter kan få denne type fødevare både til frokost og om aftenen og så får grød og frugt som mellemmåltider.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej. Fortsat held og lykke med hende og fortsat god søndag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske