Brev:
Skrigeture og hidsigt temperament
30. august 2010
Alder:
7 mdr.
Skrigeture og hidsigt temperament
Kære Helen
Jeg skriver til dig fordi vores datter ofte er meget pylret og får nogle ret heftige skrigeture. Hun er 7 måneder, vejer 9 kg, og er knap 80 cm lang. Hun blev ammet fuldt til hun var fire en halv måned, hvor vi startede med mos. Hun får i øjeblikket 3 skemåltider om dagen, og bliver derudover ammet 4-5 gange i døgnet.
Fødslen var ret hård, med navlestrengen rundt om halsen, og endte med, at hun blev taget med sugekop, da hun vendte på tværs. Da hun var 3 uger fik hun RS-virus, som hun kom sig over efter et par uger. Cirka deromkring fik hun kolik, som varede ved indtil hun var 3 måneder. Vi gik til kiropraktor med hende og det hjalp på de voldsomme skrigeture.
Hun er en glad og tilfreds pige, der pludrer lystigt, men hendes temperament er temmelig voldsomt. Hendes humør svinger rigtig meget, og hun kan pludselig gå fra at pludre, smile og grine til at græde helt utrøsteligt. I øjeblikket har hun en daglig skrigetur der varer omkring en halv time. Der er intet vi kan gøre for at trøste hende. Vi har forsøgt at synge for hende, nusse hende, vugge hende, osv. men uden held. Jeg sidder med hende på skødet, mens hun raser af og til sidst falder til ro. Hun falder som regel ikke i søvn bagefter, men hendes humør ændrer sig til at blive godt igen.
Jeg har forsøgt at stoppe med natamningen. I starten gik det som sådan fint nok. Min mand stod op og gav hende en tår vand og lidt trøst, hvorefter det lykkedes at få hende til at falde i søvn igen. Dog vågnede hun resten af natten mellem 5-10 gange for at få sutten. Vi har været på ferie og har sovet forskellige steder, og derfor har projekt ”stop natamning” været sat på standby, og jeg har derfor ammet én gang om natten.
Nu er vores datter så begyndt at vågne omkring kl. 2 med heftig gråd, som næsten er umulig at trøste. I nat lykkedes det os først at få hende til at falde i søvn igen kl. 4. Selv om vi nu igen har startet projektet ”stop natamning”, måtte jeg alligevel amme hende for at få hende til at falde til ro. Det virkede dog kun kortvarigt. Hver gang vi forsøgte at få hende ned i sin seng, græd hun helt utrøsteligt, som om hun var bange for at være alene.
I hverdagen kører alt efter hendes præmisser, men i weekenderne er vi ofte på farten eller har besøg. Vi har tænkt på om det måske er en reaktion fra hendes side på at der ofte sker meget omkring hende. Hun nyder dog at få opmærksomhed, og er ikke bange for at sidde på armen hos andre.
Hun har endnu ingen fast rytme. Hendes søvnmønster er meget forskelligt. Nogle dage sover hun et par timer om formiddagen og igen om eftermiddagen, og andre dage sover hun en halv time ad gangen gennem hele dagen, hvilket nogle gange kan blive til fire lure på en dag. Hendes spisetider er dog mere eller mindre faste:
Tidlig morgen: Ammes
Ca. Kl. 8.30: Havregrød med frugtmos og vand af kop
Ca. Kl. 12.30: Grød med frugtmos og vand af kop
Ca. Kl. 15: Ammes
Ca. Kl. 17.30: Grøntsagsmos og vand af kop
Kl. 19: Ammes og lægges i seng
Kl. 23: Ammes og sover videre
Kan det være hendes dagsplan der ikke fungerer?
Vi er nervøse for, at der er noget galt med hende. Det virker ikke som om hun har ondt når hun skriger, det virker bare som hysteri.
Er det helt normalt at nogle babyer er som vores datter, eller bør vi være bekymrede og evt. gå til lægen?
Mange hilsner fra
de frustrerede og trætte forældre