Svar: Hjælp, vi vil så gerne sove!
30. august 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Ane
Som jeg læser dit brev, så er I begyndt med skemad om aftenen og jeg tror faktisk at jeres datters urolige søvn aften og nat skyldes dette ...
Det er min erfaring at børn trives bedst, hvis man starter med skemaden om dagen og får øget barnet stille og roligt der. Først når skemaden om dagen fungerer, øges der til 2 gange dagligt og aftensmaden introduceres.
Mange forældre tror, at man netop skal give barnet ekstra meget mad om aftenen, for at få bedre nattesøvn. Derfor får barnet skemad, bliver ammet og får nogle gange også supplement af en flaske, for så må barnet sove rigtig godt. Men det eneste man opnår ved dette er ekstra urolig søvn. Barnets tarme arbejder simpelthen på højtryk for at nedbryde al denne føde og derfor sover barnet mere uroligt - man får altså præcis den modsatte effekt af hvad man ønskede sig.
Mæthed skal skabes hele dagen igennem, derved får man den bedste søvn. Derfor anbefaler jeg normalt at man starter med skemad til frokost og ikke om aftenen ... MEN; nu hvor jeres datter er begyndt med skemad og også bliver 6 måneder om 14 dage, så er det også vigtigt at hun kommer igang med skemaden og spiser mere og mere. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis hun kunne begynde at få 2 gange dagligt og i løbet af et par uger komme til at få skemad 3 gange dagligt.
Det er derudover vigtigt at skemaden ikke gives i store mængder. Det er bedre at hun spiser ½ dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Både fordi det giver mulighed for variation af fødevarer men også fordi det levner bedre plads til mælken - og mælk udgør stadig hoveddelen af hendes indtag Men også fordi maden netop skal fordeles, så hendes tarme- og mavesystem kan følge med :)
Du skal være opmærksom på at børn i 6 måneders alderen ofte også begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt i stedet for 3 lure som nu. Naturligvis afhængigt af hvor lang hendes middagslur er - men jeg vil formode at når hun begynder at få mere og mere fast føde, så vil hun naturligt også begynde at sove længere middagslur og dermed kunne springe sin 3 lur over.
Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen, som den kan se ud med to skemåltider dagligt - en plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk bløde frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10 og sover her måske kun 45 minutter som nu
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kogt kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk, vand af kop.
Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Begynder her at sove i længere tid, sover måske 1½ time, måske 2 timer - afhænger naturligvis af formiddagslurens længde og tidspunkt.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over. Men det er klart, at sålænge hun sover meget kort formiddagslur, vil hun stadig have brug for en powernap her :)
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes herefter i egen seng ca kl. 20. Amningen indgår som en naturlig del af putteritualet, men hun når lige at registrere at du lægger hende fra din favn og ned i sengen, hvor du ønsker hun skal sove. Hun skal ikke lægges vågen i seng, men være halvtsovende.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Du skal se på tidspunkterne for lurene både om dagen og om aftenen. Det er vigtigt at hun har aktive vågenperiode, inden hun ammes og puttes til at sove og det er rigtig godt at du er opmærksom på dette allerede. Hun skal være fyldt rigtig godt op med stimuli både motorisk og mentalt og skal nu altså også have mere mad i løbet af dagen, netop for at søvnen om dagen også bliver bedre og længere :)
Det er helt okay at du om dagen kan være nødt til at trille hende en tur - f.eks. gøre det, når hun skal sove middagslur, for netop at sikre hende en tilpas lang søvn midt på dagen. Det vil også kunne påvirke hendes indre ur, og hjælpe hende til at få en rytme, som på sigt vil virke bedre for jer alle :)
Når hun vågner og tydeligt er frisk, så må du tage hende op, som nævnt vil mange børn ofte sove en kort formiddagslur som måske netop kun varer 45 minutter. Men når hun tydeligt er træt og ikke har fået sovet nok, laver flitsbue, når du prøver at tage hende op osv. så skal du ikke vække hende yderligere, men i stedet hjælpe hende videre og tilbage i søvnen. Prøv her at trille hende, berolige hende med klud, kærtegn osv.
Du skriver at du om aftenen har et ritual, hvor hun ammes, får læst bog, I går rundt med hende, synger en sang og putter hende. Det lyder for mig som om at tiden fra hun ammes og til hun puttes er for lang - eller alternativt, at hun ammes af to omgange - både når hun har fået nattøj på og så ingen lige inden hun lægges til at sove. Det er som sagt helt naturligt at hun ammes som en del af putningen, det er bare vigtigt at hun ikke falder fuldstændig i søvn inden du flytter hende fra favn til seng.
Jeg håber at mine tanker og planen for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske