Brev:
Hjælp, vi vil så gerne sove!
30. august 2010
Alder:
6 mdr.
Hjælp, vi vil så gerne sove!
Kære Helen,
Vores datter på 5,5 mdr er en utrolig glad lille pige i sine vågne timer. Hun har aldrig sovet meget (i snit 13 timer pr. døgn), men som regel har hun sovet ok om natten (bedst kl. 21-24) men haft problemer med søvn om dagen.
Indenfor de sidste 2-3 uger har dette mønster ændret sig til det værre. Hun er begyndt at ligge utroligt uroligt om natten. I starten begyndte det omkring én time efter hun havde spist, men nu kommer det vilkårligt, gerne allerede 10 minutter efter hun har spist og er blevet lagt igen (sovende).
I løbet af dagen har hun aldrig kunnet sove mere end 45 minutter uden hjælp. Efter 45 minutter vågner hun enten glad og kan derefter ikke bringes til at sove mere, eller hun vågner grædende og er altså meget træt stadig, men kan åbenbart ikke finde ud af at falde i søvn igen uden hjælp. Med hjælp mener jeg, at man rokker barnevognen mens man shysser lidt på hende og har en hånd på hendes hoved. Nogle gange bliver man nødt til at tage hende op og vugge hende inden hun kan lægges igen. På det sidste er hun dog begyndt at blive meget irriteret over at blive taget op og laver flitsbue indtil man lægger hende igen.
Om natten ammer hun nu, efter vi er startet så småt med grød og mos, kl.19.30, kl.24 og igen kl.05. De spisetider er helt ok med mig, da jeg nemt falder i søvn bagefter. MEN…. Efter hun er blevet lagt omkring kl.20 har hun senest første rigtige opvågning efter 45 minutter (præcis som om dagen). Hun kan relativt let bringes til at sove videre ved at holde lidt om hende, lægge hende på siden og så videre. Men derefter går den vilde jagt resten af natten. Hun begynder at ligge og snøfte højlydt (trække vejret meget snøftende) og rokke hovedet fra side til side som om hun gerne vil skifte stilling. Hvis man ikke gør noget, bliver snøfteriet til piveri og senere til gråd hvor hun vågner, derfor prøver jeg altid at gøre noget.
Jeg forsøger som regel at lægge hende på den side hun drejer hovedet til, men hun drejer hurtigt hovedet den anden vej og sådan kan det blive ved, alt imens hun bliver mere og mere irriteret, ked af det og vågen. Hun er til daglig meget glad for sin sut, men vil overhovedet ikke have noget at gøre med den her og begynder at græde højlydt, hvis man får stoppet den i munden på hende.
Hun sover ved siden af os i sin tremmeseng (skiftet fra lift til tremmeseng gik uden problemer). Jeg har forsøgt at tage hende over i vores seng og holde om hende når det begynder, men det gør ingen forskel. Har også forsøgt at have hende liggende i vores seng hele natten, helt tæt op ad hende uden noget resultat.
Vores sundhedsplejerske har skaffet os en kugledyne som hun mente ville hjælpe, men der har ikke været nogen ændring de tre nætter hun nu har sovet med den.
Vi er altid meget aktive om dagen (går til babysvømning, babygymnastik, mm) og hun er altid træt og velstimuleret mentalt og motorisk når vi lægger hende. Derudover gør vi meget ud af at den sidste halve time inden sengetid er rolig og dæmpet.
Vi har et fast putteritual som bliver fulgt hver aften. Det består i at få nattøj på, amme, få læst bog, gå lidt rundt i stuen siddende på armen (så hun ikke forsøger at rejse sig op og rulle om på maven hvilket hun ville gøre, hvis man ikke gik med hende). Så går vi op i seng hvor hun får sunget en enkelt sang og bliver puttet. Derefter sidder jeg med hænderne på hendes pande og bryst til hun sover. Dette plejer ikke at tage mere end 10 minutter. Putteritual for dagslurerne er at få sutten, bliver puttet i barnevognen og blive trillet ca. 20 minutter. I sine 5,5 mdr har hun kun meget få gange faldet i søvn af sig selv.
Om natten har jeg forsøgt at amme hende nogle af de gange hun har opvågninger, men selvom hun tager brystet virker hun ret uinteresseret og falder i søvn uden at sutte.
Hun kan endnu ikke kravle eller sidde selv, men kan skubbe sig selv baglæns på gulvet. Jeg tror dog ikke det er gået op for hende hvad hun gør, endnu. Hun er meget opvakt og kigger meget rundt efter stemmer og lyde og griner en hel del. Hun er meget glad for at stå op mens man holder fast i hende.
Hvad tror du vores søvnløse nætter skyldes og kan vi gøre noget for at afhjælpe dem?? Nogle nætter vågner vi hver 20. minut og det er meget hårdt. Pt. sover far i et andet værelse af samme grund, da han ellers ikke kan fungere på arbejdet. Hvis det ”bare” er en fase der skal overstås, hvor længe kan man så forvente den står på?
Mange hilsner og håb om bedre nætter,
Ane