Svar: Manglende tænder - 16 mdr.
30. august 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Pernille
Nogle børn får tænder tidligt, faktisk ses det en gang imellem at børn fødes med tænder ... Og andre børn får først tænder når de er fyldt et år.
De tandlæger jeg har talt med, siger at det er fint, når tænderne kommer sent. Faktisk siger de at det netop er en fordel, hvis tænderne først kommer når mælkeperioden er overstået, fordi det giver stærkere tænder ... Det kan man jo egentlig godt forestille sig - tænderne må alt andet lige kunne blive påvirket af mælkesukkeret, hvis de får dette omkring sig flere nætter i træk, gennem flere måneder :)
Det er arveligt, hvornår man får tænder og måske har en af jer forældre også fået tænder sent - ja så ligner jeres dreng nok en af jer :)
Jeg synes bestemt at det er synd, hvis din dreng kun kan få banan og gummerne er normalt så hårde, at barnet godt vil kunne tygge uden tænder. I hvert fald visse stykker frugt.
Æbler er hårde og knækker let, men du kan sagtens give ham små stykker appelsin, fersken, melon, blomme, abrikos og kiwi eller du kan give ham små stykker af bær - han kan spise både hindbær, brombær, jordbær osv. Det burde ikke være et problem.
Du kan give ham små stykker, som han med sikkerhed ikke kan få galt i halsen, men du kan også give ham frugtbåde, som han kan sidde og sutte på, suge saften ud af og opbløde med spyt. Det er også et spørgsmål om at få det trænet og øvelse gør mester.
Han kan på samme måde også få en brødskorpe, et stykke knækbrød, en tvebak eller en kiks. Netop ved at give ham en hel tvebak i hånden, så hjælper du ham til netop at gumle lidt på det, finde ud af hvor langt tilbage i halsen det kan komme og få det opblødt med spyt, så det ikke kommer i den gale hals. Så du er nødt til at forsøge dig lidt frem :)
Og ellers tænker jeg, at han jo med den alder han har også skal have mad i mindre stykker. Rugbrødshapsere, kogte grøntsager osv. For at hjælpe ham med at få det tygget, så giv ham det ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen omkring det og ikke foran ind i munden. Og stol så også på, at hvis han selv sidder og spiser, så har han styr på det.
Og ja - nogle gange vil han hoste fordi han er lige ved at få det galt i halsen - og det er okay. Det er en helt naturlig refleks og netop måden han får det op i munden på igen, hvorefter han så kan spise videre. Så pas på ikke at gå i panik, når han sidder med noget - jo mere roligt du kan tage det, jo mere smitter din ro jo også af på ham :)
Naturligvis skal han altid være under opsyn og han skal ikke sidde med noget som kan være direkte farligt for ham, men han må meget meget gerne få forskellige fødevarer i stykker. Det vil faktisk være rigtig godt for ham :)
Håber at du her har fået lidt idéer med på vejen og tør forsøge lidt mere ... :)
I øvrigt dejligt at høre at du kontakte lægen og at graviditeten nu skrider stille og roligt fremad som den skal :)
Fortsat held og lykke, fortsat god søndag :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske