Svar: Skal ammes i søvn
30. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mamacake
Tak for dit brev og velkommen til :)
Du har allerede gjort dig mange fine overvejelser og du har ganske ret i at din datter skal have meget mere rigtig mad, mad med mere bid og meget mere smag, mange flere måltider i løbet af dagen osv. for at kunne sove uden at få bryst.
Amning er stadig vigtigt, men ikke i så høj en grad, som det foregår hos jer og det er i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen og faktisk også i forhold til hendes trivsel meget meget vigtigt at I kommer igang med mere sufficient kost.
Sundhedsstyrelsen taler om et vindue, som man skal søge at udnytte:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad".
(Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
En dagplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sidde med selv og sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - nu uden at blive ammet først. I stedet sætter du hende i barnevognen og triller en tur, hvor hun starter med at sidde op, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og så lægger du hende ned, når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen, men i en overgang, hvis hun virker meget brystsøgende, så er det okay. Det er bedre at du så ammer hende her end midt om natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen som moses ned i grøntsagerne. Det kan være kødsovs, tomatsovs eller bare en smørsovs der hældes over grøntsager. I hånden får hun en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende af jeres mad, som hun selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes herefter i egen seng og sover der indtil næste morgen tidlig uden at få mælk.
Du har naturligvis ret i at det er problematisk, hvis hun sidder med noget i hånden, får bidt et stykke af og det sætter sig fast i halsen. Derfor skal hun også altid være under opsyn, når du giver hende noget i hånden. MEN, hun skal jo også lære det og hun lærer det kun ved at få det. Det er kun, hvis hun sidder med en rugbrødsbjælke, en brødskorpe, et stykke agurk, en kartoffelbåd, en appelsinbåd eller lignende og prøver at putte det i munden, at hun fornemmer, hvor lang hun kan komme det ind før brækrefleksen stimuleres. Det er kun ved at sidde med noget i hånden, gumle på det, opbløde det med spyt, suge saften ud af det osv. at hun får styrket sin mundmotorik og lære at spise mad med bid i.
Så selvom du er slemt nervøs for det, så er det altså vigtigt at I kommer igang med mere rigtig mad. Du skal naturligvis stadig give hende mos og grød. Hun har stadig brug for skemad, men det skal så være skemad der smager af noget og som udfordrer hende smagsmæssigt.
Og ja - hun må godt få helt små brødhapsere, hvis du tror det vil gå bedre end at sidde med en brødskorpe i hånden. Det vil være helt fint med små hapsere i stedet. De fleste børn vil dog først rigtig kunne tygge, når de er 8-9 måneder gamle, men forsøg endelig :)
Så hvordan får du hende til at sove selv - det gør du ved at få indført meget mere mad i løbet af dagen og ved i første omgang at fjerne amningen om formiddagen. Start om dagen med at lære hende at sove uden at få mæl og overfør så det ritual til senere.
Der er intet i vejen for at du ammer hende i søvn til middagsluren og om aftenen, hvis bare hun ikke vågner en gang i timen fordi hun savner dit bryst. Hun må i princippet gerne blive ammet i søvn, hvis hun så sover godt derefter. Det gør hun ikke lige nu, hvor hun vågner 3-4-5 gange om natten for at få bryst - men det handler måske ligeså meget om at lillepigen er sulten, fordi hun har et reelt behov for at få meget mere at spise i løbet af dagen ...
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper dig lidt videre på vej og giver jer et lille venligt skub til at komme lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske