Svar: Problemer med at sove selv
30. august 2010
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med dine dejlige drenge, som lyder til at trives og have det rigtig godt - hvert fald, når de får jeres fysiske kontakt og nærhed, som de tydeligt sætter stor pris på, hvilket man jo ikke kan fortænke dem i :)
At ligge i jeres favn, at ligge på fars brystkasse, det er det bedste sted på jorden. Når de ligger hos jer, så mærker de varmen, de fornemmer vejrtrækningen, hjertet der banker, - alt sammen det de kender fra tiden inde i livmoderen. Det er genkendelighed og dermed tryghed for dem og det skal de naturligvis have.
Det er altså helt naturligt at drengene viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til deres alder og det vil ændre sig i takt med at de bliver ældre. Det er dog uholdbart i længden, hvis de kun vil sove på jeres mave og I jeres armen, det kan jeg godt forstå I synes - I har jo også andre ting I skal i løbet af en dag og derfor er det også helt okay, at I søger hjælp til, hvordan I kan lære dem at sove for sig selv, at sove i lift, vugge, seng eller barnevogn.
Det vil være en rigtig god idé at introducere en sut for dem og meget gerne koble den på en stofble eller lignende. En stofble eller sutteklud kan trækkes igennem ringen på sutten og det kan give dem lidt samme fornemmelse, som når de ligger i jeres favn, her mærker de jo også jeres krop og jeres tøj ved ansigtet og det skal kluden erstatte. Derfor er det også en god idé at I sover med en klud et par nætter, bruger den, når I giver dem flaske osv. så den kommer til at lugte rigtig godt at både jer og af mælk, som er en anden tryghedsgivende ting.
Samtidig skal mælk også indgå som en naturlig del af det at blive puttet og kluden skal derfor følge med, når de får flaske og derefter puttes.
Det vil være hensigtsmæssigt at de først får en flaske med mælk og når de så efterfølgende viser træthedstegn, så gør I klar til at putte dem. Hvor I normalt ville ligge med dem på maven eller i jeres favn, så skal I i stedet svøbe dem. Det at være svøbt vil give dem fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Det er naturligt at de vil protesterer, når de lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Derfor hjælper svøbet dem her. Nogle har også glæde af at bruge f.eks. frottelagner, fordi de kan virke lidt mere lune end almindelige bomuldslagner.
Sengen kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når I lægger dem fra jer, så skal det være inden de falder i så dyb søvn, at de ikke ænser at de bliver flyttet. Det er synd for dem, hvis de sover godt og idet de så lægges ned, så oplever de et skift og bliver forskrækket fordi de pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at de lige når at følge lidt med i at de rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor de er trætte nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se på deres øjne, se og lyt til deres vejrtrækning. Prøv at lægge dem fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når I kan se at de er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte dem fra jeres favn og ned i egen seng. De skal stadig være svøbt, flasken er udskiftet med en sut og en klud, og de flyttes stille og roligt fra favn med klud og sut ned hvor I ønsker de skal sove.
Stå ved dem, hold jeres hænder hænder roligt på deres krop, så de fornemmer at I stadig er der. Lad jeres hænder have lidt vægt på deres krop, lad dem mærke at der er lidt tyngde, vug dem blidt imens de ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger de i barnevognen, så tril den stille frem og tilbage og lul dem til ro netop med denne bevægelse.
At de ikke har nogen fast rytme er helt normalt for deres alder, det I kan indføre nu er netop sut og klud, faste kærtegn, små ritualer som på sigt bliver genkendelige og dermed trygge.
Håber at ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske