Brev:
Dårlig søvn både nat og dag - 6 mdr.
29. august 2010
Alder:
6 mdr.
Dårlig søvn både nat og dag - 6 mdr.
Hej Helen!
Jeg skriver til dig vedrørende vores lille datter som fylder 6 måneder om få dage. Hun har i lange perioder haft svært ved at falde i søvn og har generelt sovet meget uroligt. Så efter et halvt år uden en rimelig nattesøvn, er jeg ved at være godt og grundigt træt, og føler jeg har mistet overblikket og gejsten.
Først lidt baggrund:
Hun blev født ved kejsersnit 3 uger før termin pga. forliggende moderkage. Hun var lille da hun lå i min mave og vejede blot 2450 g., da hun kom ud til os. Hun fik fra første dag mme vha. sprøjte, da hun ikke rigtig kunne få fat ved brystet. Amningen fungerede fortsat ikke da vi blev sendt hjem fra barselsgangen, og efter et døgn med skrigeture på min. en time inden det lykkedes hende at få fat, valgte vi at gå tilbage til sprøjten med min mælk suppleret med mme. Først da hun blev 5 uger, blev hun klar til at spise ved brystet, og ret hurtigt kom hun på fuld amning.
Hun har fulgt sin vækstkurve eksemplarisk, og til 5 måneders undersøgelsen, viste det sig, at hun faktisk var hoppet et niveau op, selv om hun stadig 'kun' blev ammet.
Psykisk er hun en meget 'vågen' og nysgerrig lille pige, som uden tvivl suger alle indtryk til sig, og vi tænker selv, at det er en del af baggrunden for hendes søvnproblemer. Hun er som regel rigtig glad og social, og hun vil helst være med i alt vi laver. Det der med at ligge og lege selv bliver ret hurtigt kedeligt.
Hun er bomstærk og ruller lystigt både fra mave til ryg og tilbage, elsker at bruge sine ben, blive tumlet osv. Så alt i alt en sund og rask lille pige, med en temperamentsfuld psyke.
For lidt over en uge siden begyndte vi med grød til frokost ca. kl 12. Hun spiser indtil videre max. 1/4 dl., men er meget interesseret og nyder tilsyneladende at spise fast føde.
En enkelt gang har jeg prøvet med lidt kartoffelmos til aften, men hun tog blot et par mundfulde, og virkede ikke særligt interesseret. I stedet får hun tit en agurke-ring på fingeren og sutte på, imens vi andre spiser.
Fra hun var nogle uger til hun blev omkring 3 måneder havde hun meget svært ved at falde i søvn. I starten faldt hun ofte i søvn på min brystkasse. Senere kunne jeg ind imellem amme hende i søvn, men vi var ofte nødt til at køre hende rundt i barnevognen i timevis og på ukristelige tidspunkter for at hun kunne få sovet. Nætterne tilbragte hun altid i min seng.
Så opdagede jeg heldigvis, at det hjalp at svøbe hende, og det gjorde jeg fra hun var ca. 2-3 1/2 måned. Samtidig med svøbet etablerede jeg et putteritual hvor jeg sang en bestemt sang for hende. Det lykkedes i en periode på den måde, at få selve putningen til at fungere ret godt, og jeg fik hende over og sove i hendes egen seng (en slyngevugge, da vi bor meget småt).
Men da det i sommers var uudholdelig varmt i lejligheden, og endnu varmere i vuggen, tog jeg hende ned i sengen igen. I en periode ammede jeg hende i søvn, da det 'gamle' ritual ikke rigtigt virkede, men i et forsøg på at gøre det muligt for min mand at putte hende også, etablerede jeg efter lidt tid igen et putteritual, hvor det ofte lykkedes mig at få hende til at sove med sutten i stedet for brystet. Nogenlunde samtidig begyndte hun dog at kunne rulle rundt, og hun var ekstremt urolig når hun sov. Vågnede ofte grædende fordi hun var trillet om på maven, og moslede så meget rundt, at jeg næsten ikke fik sovet.
Da hedebølgen var ovre lykkedes det mig, at få hende tilbage i vuggen, men for nogle uger siden havde jeg hende med på familie-besøg en uges tid, hvor hun græd hysterisk hver gang jeg forsøgte at lægge hende i vuggen. Det endte med at jeg måtte lade hende sove i sengen hos mig og amme hende i søvn, da det putteritual jeg tidligere havde brugt, ikke fungerede.
Efter vi er kommet hjem er det ikke lykkedes at få hende 'af brystet', så jeg kan kun få hende til at falde i søvn ved at amme hende. Hun afviser fuldstændig sutten (som hun ellers godt vil bruge når hun er vågen), og græder intenst hvis jeg lægger hende i vuggen inden hun sover. Derefter vågner hun ofte grædende (både aften og nat) og har brug for hjælp til falde i søvn igen.
Når jeg forsøger at give hende sutten intensiveres hendes gråd. Den eneste måde jeg kan få hende til at falde til ro er 9 ud af 10 gange brystet. Det sætter generelt min mand helt ud af spillet (hvilket han har været næsten fra starten) og resulterer i at jeg er 'på' hele tiden, hvilket bare er super udmattende. Vi har prøvet at give hende lidt flaske ind imellem, for at min mand kunne komme lidt mere på banen, men den afviser hun nu.
Hendes dage svinger meget, men her er et forsøg på en skitse:
Vågner typisk et sted mellem 7 og 8. Bliver ammet hos mig i sengen imens jeg vågner.
Er vågen 1-1 1/2 time hvorefter hun tager en lur. Hendes lure om dagen varer typisk kun 30-40 minutter, men det sker at de når op på 60 min.
Får lidt grød og vand af snapseglas omkring kl. 12.
Herefter begynder det hele at 'sejle', dvs. ingen tydelig rytme:
Hun bliver træt og bliver lagt et sted typisk mellem kl. 12-14, og sover oftest blot 30-40 min.
Vågner som regel med et smil og har i en periode derefter holdt sig kørende til ca. kl. 16/17, hvorefter hun igen har taget en kort lur på ca. 30 min.
Får nattøj på ca. 18:30
Bliver lagt til natten typisk et sted mellem kl. 19 og 20, når hun virker klar. Ofte har hun virket overtræt og grædt rigtigt meget, nogen gange har jeg ikke engang kunne få hende til at falde til ro ved brystet, men har bare måttet vente til hun har udmattet sig selv, hvilket føles forfærdeligt.
Herefter vågner hun de fleste aftner efter 30-40 minutter grædende. Virker slet ikke frisk, så jeg putter hende igen og igen. Typisk bliver kl 21-22 stykker før hun går ind i en mere rolig søvn.
Den tendens der har været til rytme om natten har været, at hun er vågnet ca. ved 1-tiden første gang (efter at være blevet ammet sidste gang ved 21/22-tiden). Herefter typisk vågnet grædende hver anden time, hyppigere hen mod morgenen. Herefter har jeg ammet hende til ro. Hun ender tit i min seng, fordi det er nemmest, selv om min erfaring er, at vi begge sover bedst, når hun ligger i sin vugge.
Jeg tænker selv, at det har betydning, at rammerne for søvnen (hvor hun er blevet puttet og hvordan) er blevet ændret igen og igen. Jeg har det ret skidt med det, men føler omvendt ikke jeg har kunne gøre det meget anderledes pga. omstændighederne.
Så mine spørgsmål er:
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende (og mig selv) til en roligere søvn?
Hvordan forlænger jeg hendes lure? Hun virker ofte frisk, selv om hun kun har sovet 30 min., men om aftnen virker det klart, at hun ikke har hvilet nok i løbet af dagen.
I mit hjerte synes jeg, at hun jo bare er et lille væsen, der har brug for ekstra nærhed i en periode, og at det er derfor hun 'kræver' brystet så meget, men jeg kan godt blive i tvivl om, hvorvidt jeg gør os begge en bjørnetjeneste ved at amme hende i søvn, fremfor at lære hende at falde i søvn selv. Hvad mener du?
Jeg har læst, at du anbefaler at man arbejder hen mod en rytme, hvor en 6-måneders baby sover en formiddagslur på en times tid, og en eftermiddagslur på 2 1/2 time, men hvordan griber jeg det an rent praktisk?
Tak for en rigtig god hjemmeside!
Bedste hilsner
Rikke