Svar: Sover lang formiddagslur
29. august 2010
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Enkelte børn kan i 10 måneders alderen nøjes med kun en lur dagligt, men det hører til undtagelserne. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en lidt længere middagslur :)
Ofte sker det ved at barnet vægrer sig mod at sove om formiddagen, barnet er tydeligt ikke træt nok til at blive puttet der, men vil hellere være vågen og lege. I stedet puttes barnet så senere og senere og stille og roligt bliver det så til en længere middagslur i stedet for to mindre lure.
Du beskriver en pige, som tydeligt er træt om formiddagen og som har brug for at sove her. Derfor lyder det som om at hun stadig har brug for to lure. Problemet er dog at hendes eftermiddag bliver for lang og hvis hun sover 2 timer om formiddagen, så er det svært at få hende puttet til en middagslur ofte ...
De fleste børn vil i 10 måneders alderen faktisk ofte kun sove 2½ max 3 timer i løbet af dagen og vil så sove en lang nattesøvn på på f.eks. 11-11½ time. Hvis din datter sover en formiddagslur på 2 timer, så er hun meget svær at få til at sove igen om eftermiddagen.
Jeg vil derfor anbefale dig at du forsøger at vække hende allerede efter 1 times formiddagslur, gør det stille og roligt, tag hende op, snak med hende, giv hende lidt at drikke, sid med hende og lad hende vågne langsomt op og put hende så til en middagslur, der så kan vare 1½ time. På den måde får du givet hende begge de lure hun behøver og eftermiddagen bliver bedre for jer alle at holde ud :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske