Svar: Pige på 4 år
29. august 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Hej med dig
Det er sådan at børn, ligesom os voksne kan være A- eller B-mennesker, hos børn kalder vi det ugler og lærker :)
Uglerne (B menneskerne): Kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der leger de, der arbejder de bedst.
Lærker (A menneskerne): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres datter er sandsynligvis en lille Ugle - hendes bedste tid på dagen er om aftenen og hun har naturligt rigtig svært ved at stå op om morgenen. Morgenen er bare ikke dagens bedste tidspunkt, alt går i langsomt tempo og hun vil naturligt ofte være sur og tvær.
Det bedste I kan gøre er at arbejde på en god og fornuftig sengetid om aftenen. Selvom hun gerne vil trække tiden og ikke lige vil i seng, når I synes det er passende, så er det vigtigt at I forsøger at få hende i seng i så god tid, at hun så vidt muligt, har fået sovet godt og derfor også er mere parat til at stå op om morgenen.
Når det er sagt, så er den fireårige også naturligt meget diskuterende og vil gerne tage del i forskellige beslutninger. Dette skal man selvfølgelig anerkende og det er her en rigtig god idé f.eks. at finde tøjet frem om aftenen, finde ud af, hvad hun skal have på næste dag og så lægge det frem, så dette ikke skal diskuteres om morgenen.
I skal vurdere hvorvidt I skal vække hende før, for at have ekstra god tid, så hun kan bruge den tid hun har brug for, fordi hun er en langsom vågner - eller om I måske skal lade hende sove så længe som muligt og så i stedet overtage nogle af de ting, I et eller andet sted godt ved at hun kan klare selv. Hvis hun er træt om morgenen, hvis morgenen bare ikke er hendes bedste tidspunkt på dagen, så er det enormt frustrerende for hende at I stiller krav "stå nu op", "tag nu tøj på", "skynd dig nu lidt", "spis nu din mad" osv. og det er næsten dømt til at gå galt ...
Derfor kan det godt være nødvendigt, at I om morgenen hjælper hende mere - tager hende i hånden og følger hende på toilettet, gør tandbørsten klar og hjælper hende med at få børstet sine tænder. Vasker hende med kluden imens hun sidder på en stol, hjælper hende med tøjet osv. Simpelthen fordi, hvis hun er en rigtig ugle, så kan hun næsten ikke overskue disse ting, når hun vækkes om morgenen.
Jeg synes ikke der er noget forkert i at I hjælper hende mere end I ellers ville gøre, netop fordi det jo kun er det tidspunkt på dagen. I løbet af dagen, er hun jo fuldstændig klar og parat til at kunne det hele selv - det er bare om morgenen at hun har brug for ekstra hjælp og det er okay.
Du spørger "skal man så bare køre hende i børnehave i undertøj?" ... det er der nok ligeså mange meninger om som der er forældre :) Som udgangspunkt er det naturligvis bedst, hvis både barn og forældre kan blive enige om, hvordan de gør og at tøjet kommer på hjemmefra. Hvis det ender med en diskussion og man skændes og det bliver til et "så kan du komme i børnehave i undertøj, for så kan du lære det kan du" så er det bestemt ikke en god idé.
Men, jeg har dog oplevet børn, som faktisk beholdt deres nattøj på, blev kørt af sted i bilen, ankom i henholdsvis dagpleje og børnehave og fik tøj på der ... Optimalt er det vel ikke, men modsat, hvis det gør at man slipper for at skændes og alle på den måde får en rolig og behagelig start på dagen - ja hvorfor så ikke??!
De fireårige børn er skønne børn. De opdager humor i denne alder, de fjoller, pjatter og begynder at elske vittigheder - de kan fjolle rigtig meget og nogle gange grine af ting, som vi andre har svært ved at se er sjove - men dejligt er det og det gode humør smitter jo altid. Derfor er det også ofte en rigtig god idé at bruge humor, leg og latter, når man vil undgå konflikter med en fireårig. Det er en god idé at gøre tingene sjove og pjatte og fjolle lidt. De elsker de og netop ved at bruge humor, kan man nogle gange undgå at det føles som "at slå i en dyne" som du skriver, hvor man ikke føler at man kommer nogen vegne.
Det er ofte også en rigtig god idé at tale til deres intellekt og lave små aftaler, som omhandler noget af det, som barnet gerne vil. I ved sandsynligvis godt, hvad det er for ting jeres datter ofte stiller sig på tværs overfor. Noget hun i øvrigt gør, for at vise jer, at hun er sin egen og har sin egen mening om tingene ...
Prøv derfor ikke at fokusere mest på det I vil have hende til, men på ting hun gerne vil. Så hvis I f.eks. vil have hende til at skynde sig i tøjet, så sig "hvis du skynder dig, så kan vi nå at læse en bog" eller lignende, hvis hun f.eks. er glad for at læse bøger med jer. Hun skal ikke belønnes med slik eller lignende, det er ikke det jeg mener, det handler mere om at give hende lidt læring omkring "Hvis du gør de her ting for os, som vi gerne vil, så gør vi også det her for dig - så kan vi gøre de her ting sammen". Så hun også får lidt læring med sig om at alle jo gerne vil have deres behov opfyldt :)
Med hensyn til at gå sultne i seng, så synes jeg ikke at jeres piger skal det. Samtidig synes jeg heller ikke at I skal overhøre de sultsignaler de sender ½ time før maden står på bordet ... De beder jo rent faktisk om mad, når de er sultne, så måske skulle I forsøge om I kunne spise ½ time før eller også kan I indføre et "før aftensmåltid", hvor pigerne får en grovbolle, lidt grøntsager - gulerod, agurk, rød peberfrugt eller lignende inden aftenmaden. Har de spist lidt grønt inden, så behøver I heller ikke diskutere så meget omkring, hvor stort deres indtag af grønt er ved middagsbordet, så er det mere okay at de der vælger at spise mest kød og pasta ...:)
Og en godnatgrød eller en banan, grovbolle eller lignende må gerne gives inden sengetid. Ikke i direkte forlængelse af aftensmaden, men som en del af putteritualet :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske