Brev:
Hvad kan man forvente af en tre-årig?
10. august 2010
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hvad kan man forvente af en tre-årig?
Kære Helen
Jeg er mor til en dejlig pige på 2 år og 10 måneder. Hun blev født 5 uger for tidligt, har gennem sine to første leveår været mindre end gennemsnittet (til tider mager) og har fra 11 måneder og indtil 2,5 års alderen været ekstremt hårdt ramt af diverse infektioner, som ind imellem har krævet indlæggelse (nyrebækkenbetændelse, lungebetændelser, parainfluenza og for det ikke skal være løgn- mæslinger, som hun fik, da hun var 13 måneder og ikke var vaccineret endnu!!!).
Efter talrige mellemørebetændelser, fik hun også i en alder af næsten 2 lagt dræn og har haft det siden.
Fra hun blev født, og til hun var omkring et år, græd hun næsten aldrig, hvis bare vi var der hjemme, og mor eller far var inden for rækkevidde. Derimod kunne hun være utrøstelig, hvis vi en sjælden gang imellem tog hende med en tur på indkøb eller ud blandt mange mennesker. Vi tænkte, at det kunne hænge sammen med, at hun var for tidligt født og lod derfor så vidt muligt være, indtil vi havde en fornemmelse af, at hun var robust nok.
Hun har altid været meget glad og særdeles tillidsfuld. Hun har mange gode og meget tætte relationer til mormor, farmor, tante, onkel, kusine og mostre, som hun elsker højt. Hun har generelt haft en meget tryg og stabil hverdag, og er kun blevet passet af enten den samme dagplejemor eller af mormor samt mor og far. At hun har været så meget syg, og at vi ind imellem har været temmelig bange, har naturligvis fyldt meget, og vores fokus har derfor altid været på meget fundamentale ting som sund ernæring og tryghed og omsorg og ikke så meget andet.
Men i løbet af det sidste halve år, hvor hun helbredsmæssigt har været mere stabil og er vokset betragteligt, og hvor vi dermed har haft ro til også at betragte hende på andre måder, er der nogle sider hos hende, som er blevet meget iøjnefaldende, men som jeg er lidt i tvivl om, hvor normale de er:
Jeg tror, hun er kvik, men da hun er mit første barn, og da vi ikke har så mange andre småbørn i vores omgangskreds at sammenligne med, kan jeg ikke rigtig finde ud af, hvor kvik.
Da hun var omkring 20 måneder, kunne hun identificere tallene fra 1-10. Hun kunne fx kigge på husnumrene på postkasserne, når vi gik tur og sige: "Der står 8". "Der står 6" osv.
Da hun var 26 måneder, var hun helt sikker i alle bogstaverne, ikke fordi vi satte os ned og lærte hende dem, men fordi hun havde adgang til bogstaver, og når hun spurgte, hvad det var, svarede vi hende. Nu er hun der, hvor hun også siger: "Der står I, det starter jeg med". Eller "der står m, det starter mor med". Altså hun kombinerer både bogstavernes navn med deres lyd.
Hun har altid leget med sproget og var ikke mere end 2½, da hun, efter jeg havde sagt til hende, at hun "var en værre en", med et smil svarede: "Nej, jeg er en værre to".....
Nu er hun 2 år og 10 måneder og er for få dage siden startet i børnehave. Hun taler stort set rent og siger ting som: "Mor, det kunne jeg aldrig drømme om at finde på". Eller "Mor, jeg har savnet dig i dag, for jeg elsker dig". Hvis nogen slår eller skubber, gør hun sjældent gengæld men stiller sig op med rynket øjenbryn og siger: "Stop, det vil jeg ikke have, så bliver jeg ked af det, når du slår". Hun er super social og god til at lege.
Hun synger dagen lang og kan måske 100 sange uden ad - nogle er sange som "Du danske sommer jeg elsker dig", "Nu titte til hinanden", "Plukke plukke dugget strå" og andre sprogligt og melodisk svære fædrelandssange og salmer, som hun klokkerent.
Men jeg synes samtidig også, jeg oplever hende være meget sansefølsom. Hun reagerer meget kraftigt på lugte og lyde/ larm samt på kulde og varme. Hun kan fx ikke fordrage, hvis det blæser.
Jeg arbejder selv som lærer og pædagogisk/psykologisk konsulent i den danske folkeskole og oplever, hvordan børn med særlige forudsætninger ofte har det temmelig svært. De får ikke altid tilbudt den nødvendige stimuli og bliver ofte misforstået.
Jeg kan selv sige en masse om, hvad man kan forvente af et skolebarn, men jeg ved meget lidt om, hvad man kan forvente af en 3-årig. Derfor skriver jeg til dig.
Måske er der tusindvis af andre børn i hendes alder, det kan det samme, og så behøver jeg ikke gøre mig flere tanker om det, men hvis der er noget, der indikerer, at hun har nogle særlige forudsætninger, så tror jeg, vi gør både hende og os selv en tjeneste ved at være opmærksomme på det og også gøre de voksne omkring hende opmærksomme på, at hun lige som alle andre børn har ret til at blive stimuleret og mødt der, hvor hun er.
Jeg skriver altså i total uvidenhed om, hvad der er normalt for en snart tre-årig og håber, at du måske har erfaring med, hvornår man kan se på småbørn, om de er mere end almindeligt godt begavet samt hvad signalerne er.
Vi vil gerne give hende den nødvendige stimuli, men set i lyset af de erfaringer, vi havde med hende, da hun var baby, og da hun tydeligvis er sansefølsom, er jeg også bange for at overgøre det.
Det blev en meget lang smøre, men vi er egentlig også temmelig forvirrede og usikre på emnet, og desværre oplever jeg, at det af en eller anden grund er et emne, som er svært at møde forståelse for.
Bedste hilsener
mor til en tre-årig