Svar: Madvaner - 4 år, 5 mdr.
10. august 2010
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kære Lotte
Jeres dreng lyder til at have meget svært ved at spise og det lyder som om at det fylder rigtig meget hos jer alle i familien. Spørgsmålet er hvorfor han har så svært ved det ...
Der er naturligvis visse ting han ikke vil kunne lide og det skal man selvfølgelig acceptere, men hos jer, lyder det som om at det næsten er blevet en hel besættelse ikke at spise og forsøger han, så ender han med at kaste op. Jeg kan godt forstå at du er bekymret og naturligvis skal man forsøge at finde årsagen til hans problemer. Det nytter et eller andet sted ikke at behandle, opstille regler for spisning osv. hvis man ikke ved, hvad årsagen er ...
Han kan naturligvis fysiologisk have nogle problemer i sit svælg og i halsen, som gør at han har svært ved at synke og finder det ubehageligt. Har han problemer med at hoste, lider han af astmatisk bronkitis, snorker han meget om natten - kunne det tænkes at han havde meget hævede mandler og polypper, altså kunne der være en fysiologisk årsag i mund og svælg, som gør det svært for ham?
Har han altid haft svært ved at spise - eller er det blevet mere og mere med årene? Hvad historie har han med sig, det kan også være noget I skal overveje. Har han f.eks. være indlagt, fået mad gennem sonde, har han skulle spise medicin og har fået en erfaring med sig om at det man putter i munden kan være forbundet med noget meget ubehageligt, det har været kvalmende osv. det kan og vil naturligt også kunne påvirke hans madlyst i årene fremover.
Bruger han det at lukke munden og skubbe maden væk som en måde at få ekstra opmærksomhed fra jer? Han kan jo godt mærke at, han ved at opføre sig sådan, hurtigt bliver centrum for middagsbordet og det er der måske en grund til at han gerne vil være? Kan det tænkes at han føler sig overset?
Kan det tænkes at I stiller for store krav til ham, så han føler at han er nødt til at gøre sig lille her, for at kapere de øvrige krav i hverdagen? Små børn kan jo ikke spise selv og at lukke munden kan også være et udtryk for at han prøver at 'være lille' fordi han har svært ved at leve op til andre krav i hverdagen ...
Jeg kan se at I bor i udlandet, hvordan er hans hverdag, hvordan er den kultur i levet i, i forhold til kulturen hjemme, kan han reagere på ting i hverdagen, ting som er svære, ved ikke at ville spise?
Reagerer han på jeres forhold? Børn kan godt reagere med spisevægring fordi der er disharmoni mellem forældrene. Hvis I skændes meget, hvis han oplever at I som familie har det svært. Hvis I er meget stressede, har dårligt tid osv. så vil han godt kunne reagerer med en form for 'spisevægring' på grund af dette.
Reagerer han på grund af andre børn, drilleri i børnehave eller andet?
Der kan være rigtig mange årsager til at en dreng på 4½ år ikke vil spise og måske kan lidt af mine forslag lede jer på vej og hjælpe til at finde årsagen hos jer ....
Men ellers tænker jeg at det som udgangspunkt er vigtigt at I ikke presser ham til at spise og ikke kræver at "du skal smage først" eller lignende. Det er vigtigt at give ham så lidt opmærksomhed ved middagsbordet som muligt, han skal have madro.
Da han spiser rugbrød, så synes jeg du skal give ham det. Du skal ikke spørge hvad han vil have og om han vil smage noget af jeres, du skal kort og godt give ham rugbrød som du ved han vil spise og er tryg ved.
Du kan overveje om du sammen med dette vil servere lidt af jeres mad, men i første omgang synes jeg faktisk ikke at du skal gøre det. Jeg synes du skal servere rugbrød for ham og det andet til I andre og så afvente og se om han ikke pludselig af sig selv spørger hvad det er I spiser. Her skal du så gribe denne lille åbning og give ham en lille smule af det, som han så kan smage. Han skal altså selv tage initiativet.
Det vil også være rigtig godt, hvis du f.eks. aftalte med ham, at I sammen en dag om ugen lavede mad sammen og at han var med til at bestemme, hvad I skulle have og så skulle I alle spise det. Det at han selv er med til at bestemme menuen og med til at købe ind, tilberede maden osv. vil naturligt gøre ham mere interesseret i også at spise den mad der så er lavet. Det kan godt være at han ville have menuen sammensat af mærkelige ting, som normalt ikke hører sammen og det er så okay, sålænge det er sunde og ordenlige fødevarer og han også selv spiser det. I spiser alle sammen den mad, som nu er lavet - netop fordi den er lavet i fællesskab.
Det er også en rigtig god idé at tale med ham om, hvorfor det er at man skal spise. Hvorfor er det vigtigt, hvorfor har kroppen brug for brændstof og hvordan man bliver stærk og også hvad fødevarer der så er gode og hvilke der ikke er og hvorfor:)
Han er glad for grøntsager, frugt, makrel i tomat (måske kan han så også spise andre former for tomater eller makrel ...) og han lyder umiddelbart til at trives. Han er helt normal af højde og vægt og vokser således som han skal.
Du er derfor nødt til et eller andet sted at finde balancen mellem at han naturligvis skal spise, men samtidig ikke påtvinge ham noget og han kan godt leve af rugbrød og grøntsager i en længere periode, hvis det er sådan det er nødt til at være. Du kan evt. supplere med en multivitaminpille, så du er sikker på at han får lidt ekstra vitaminer og mineraler.
Og så må du forsøge at tænke på, hvad årsagen kan være, for hvis man kender årsagen, så er det også lettere at gøre noget ved det ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske