Brev:
Madvaner - 4 år, 5 mdr.
10. august 2010
Alder:
4 år, 5 mdr.
Madvaner - 4 år, 5 mdr.
Hej Helen,
Vi har en masse problemer med at faa vores dreng til at spise, han er nu 4 1/2 aar, og han er bare saa kraesen. Eller jeg tror ikke han er kraesen, men han naegter bare at smage nye ting og hvis vi tvinger ham, bare en lille bitte smule begynder han at lave opkast fornemmelser, og hvis vi virkelig tvinger ham saa kaster han naesten helt sikkert op.
Det behoever slet ikke vaere noget han ikke kan lidt, bare hvis han har bestemt at det vil han ikke ha'....
Han spiser havregryn eller rice krispies til morgenmad, jeg vil selvfoelgelig helst ha at han spiser havregryn, og det er normalt ikke noget problem, morgenmaden gaar uden de store slagsmaal...
Frokost faar han ALTID rugbroed, kun med leverpostej eller makrel i tomat... Det er DET ENESTE han vil ha paa, foruden paalaeg chokolade, og det faar han altsaa ikke paa. Der ud over faar han noget frugt og groent.
Aften faar han stort set ogsaa rugbroed hver dag, ellers faar han ikke noget at spise..
Han er glad for groentsager for det meste, og ogsaa frugt.
Men jeg syntes bare at det er gaaet helt i haarknude, det er virkelig svaert om vi skal tvinge ham til at spise eller hvordan vi skal gribe det an..??
Jeg er klar paa at starte paa en frisk, men har ingen ide om hvordan det skal foregaa.
Det jeg taenker er om jeg skal lave aftensmad, og saa faar han ikke tilbudt andet og hvis han saa ikke spiser saa er det hans problem, eller er det en daarlig ide??
Det jeg er bekymret for er at det virkelig er svaert for mig at tvinge mad i ham, for det foerste var jeg selv ekstrem kraesen som barn, og kan bare huske hvordan det var at sidde der og vaere ved at braekke sig over at skulle spise noget som jeg virkelig ikke havde lyst til, men paa den anden side saa syntes jeg bare at han da maa laere at spise ordentligt.
HELE sidste skoleaar havde han leverpostej med paa madpakken hver dag, han spiser det hver dag uden at klage, og jeg har lavet alle mulige laekre alternativer, men han roerer det IKKE...
Jeg kan se paa ham at maden vokser inde i hans mund og han nogen gange helt har taarer i oejnene over at faa det slugt, og ikke komme til at kaste op, det jeg er rigtig bange for er om det er noget psykisk som han kommer til at doeje med resten af sit liv..
Til slut vil jeg sige at vi sjaeldent tvinger ham til at spise noget han ikke kan li, men nogengange presser/lokker vi ham til at smage bare en eller to bidder af noget mad.. Men han ender 9 ud af 10 gange med en rugbroed, som han spiser.
Det er vel ikke noedvendig at naevne at slik og kager ikke er et problem at faa ned, dog er han ikke nogen slikmund og tigger aldrig om slik, og siger ogsaa tit nej hvis vi spoerger ham om han vil ha noget hygge slik i weekenden.
Jeg haaber at du kan hjaelpe os vidre med det her problem, fordi jeg er virkelig ked af det paa Johans vegne, jeg syntes det er synd for ham...
Han er forresten helt normal af hoejde og vaegt.
Kaerlig hilsen
Lotte.