Svar: At starte i børnehave
10. august 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Charlottemor
Det lyder rigtig dejligt det du fortælle og hvor skønt at høre, at det også kan lade sig gøre at få sin førsteprioritet opfyldt :)
Det lyder som et dejligt sted, med ekstra ressourcer og et spændende miljø med både hørehæmmede og normalt hørende børn og det lyder meget dejligt, at institutionen ikke er så stor :)
Det er meget godt tænkt, at han vil have glæde af en forlænget weekend inden start, så han når at opleve, at nu skal der ske noget nyt :) Det er også rigtig godt, at I har købt børnehavetaske, ny madkasse osv. så han på den måde forberedes og begynder at glæde sig. I kan også købe bøger, som handler om at gå i børnehave, faktisk er der netop udkommet bogen "Velkommen i børnehaven" på Gyldendals Forlag. Det er både en højtlæsningsbog og samtidig også en bog, hvor han selv kan være med til at udfylde nogle sider.
Det er altid en god idé hvis der er en fast pædagog, som tager imod jeres dreng i starten, så I overgiver ham til hende og dermed får signaleret at hun passer på ham imens I ikke er der og at I har fuld tillid til at hun kan dette, hun vinker så farvel til jer sammen med ham og guider ham igennem dagens aktiviteter. Det er vigtigt at han ligesom ved, at hvis han er ked af det, eller i tvivl om noget, så kan han gå til hende og spørge :)
Det vil også være rigtig godt at han de første par dage får lidt korte dage, så han lige har tid til at vende sig til det hele og ikke får alt for mange nye indtryk på en gang. Men han bør ret hurtigt få en rytme, hvor han både spiser, leger og måske også sover, hvis han stadig gør det (han hører jo ikke til dem med det største sovehjerte, så vidt jeg husker) - så han oplever hvad det vil sige at have en hverdag i børnehaven.
Det kan være en god idé ikke at aflevere ham alt for sent, prøv at tale med børnehaven om, hvornår de har første samling om morgenen - mange børnehaver har f.eks. samling kl. 9, hvor de mødes på stuerne og lige siger hej til alle - i givet fald er det synd, hvis I først afleverer ham k. 9.30 ... Hvis de fleste børn afleveres kl. 8, så kan det være en idé at gøre dette, så han oplever at være med fra starten og ikke kommer 'for sent' til at kunne lege.
Hvad tid I vil aflevere på afhænger også af hvor sent han normalt skal afleveres, hvis planen er at han f.eks. skal afleveres allerede kl. 7 ,så vil det måske være meget hyggeligt for ham, at starte med dette med det samme og så spise morgenmad i børnehaven. Det kan give en ro, at han netop kan starte med at spise, fordi han så har noget at tage sig til imens han kan sidde og kigge lidt på de andre børn. Når man kan starte med at sidde ved bordet og spise, så er man ligesom igang og ikke helt overladt til sig selv .. det er noget han jo kan finde ud af og så kan man jo håbe at der kommer en anden lille dreng og siger "vil du lege" og så er han igang :)
Hentes må han når det passer nogenlunde ind i dagen og det vil være fint at sige "jeg kommer igen, når I spiser frugt" eller lignende, så han ved det. Aftal med pædagogerne, hvornår det passer bedst.
Og ellers må I tage det som det kommer, det lyder som om at det nok skal komme til at gå helt fint, han lyder til at glæde sig - men er selvfølgelig også spændt :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske