Brev:
Vil pludselig ikke sove - 22 mdr.
9. august 2010
Alder:
22 mdr.
Vil pludselig ikke sove - 22 mdr.
Kære Helen,
Nu bliver jeg simpelthen nødt til at høre din mening om vores datters søvn, som pludselig er gået helt i koks for os... Vi bruger pt. 1-1½ time på at få hende til at falde i søvn!
Det har ellers altid kørt helt problemfrit: kl. ca. 20 har hun fået nattøj på, børstet tænder, sagt godnat til solen og mor og far og blevet lagt i sin seng med en flaske mælk og faldet fint i søvn indtil næste morgen kl. 6.30-7.30.
For to måneder siden begyndte hun så at ligge og snakke/synge i sengen i ca. 45 minutter, hvorefter hun faldt i søvn. Fint nok - og egentlig meget hyggeligt at høre på... MEN de sidste 4 uger er snakken/sangen gået over og blevet klynken, råben, kalden og tangerende til gråd, som bliver mere og mere hysterisk og insisterende indtil enten far eller jeg kommer derind. Her bliver man oftest mødt af et "hej" og klynkeriet stopper med det samme og hun vil gerne snakke og pege på øjne, ører, tøjhundens hale, snakke om biler på vejen osv.
Vi har prøvet at ignorere og være "kedelige" og så sidder hun enten og snakker for sig selv og prøver at få os i tale eller bare sidder og kigger. Når man så forlader værelset stikker hun i et hyl indtil en af os kommer igen. Vi har også prøve at snakke med, men så eskalerer det og pludselig er vi nærmest i gang med at lege. Vi har aldrig taget hende op af sengen igen og hun beder egentlig heller ikke om det. Jeg tror ikke det er fordi hun vil op, hun vil bare snakke og have at vi er der.
Når det er mig der går ind til hende er sidste nye påfund at hun siger "mor hente far" som hun gentager indtil jeg henter far. Han kommer derind og siger at nu er det nat, nu skal du putte, far og mor er her og passer på dig. Og så går han igen. Hun hyler og klynker (smågræder) lige så snart han forlader værelset og så gentager det samme sig. Dette står på i 1-1½ time før hun opgiver og falder i søvn.
Hvad sker der? Vi har læst din bog om søvn (der iøvrigt er rigtig velskrevet og god) og jeg har forsøgt at sidde og gennemgå dagen med hende inden hun skal sove fordi vi tænkte at det evt. kunne være pga. der sker rigtig meget i hendes hoved lige nu som skal bearbejdes - det er rigtig hyggeligt men har ingen effekt på lysten til at sove. Vi har også prøvet at give hende en banan inden sengetid uden held. Så spekulerer vi på om puttetidspunktet er forkert, men hun er tydeligt træt og pylret (nogen gange faktisk allerede fra kl. 18, men det er vel bare "ulvetime"?).
Hun siger mange gange i løbet af aftenen at hun er træt og det er intet problem at få hende til at tage sin bamse og følge med ind til godnat-ritualet. Hun er glad når vi lægger hende i sengen og glad når vi går ud af værelset (men hun har jo også sin mælkeflaske i munden!). Vi er rigtig kede af at bruge så meget aften på at putte og også kede af at det aldrig er særlig hyggeligt mere. Samtidig er vi bekymrede for om hun samlet set får får lidt søvn, når hun kun sover fra kl. 21-21.30 til 7-7.30 og 2 timer middagssøvn i dagplejen. Det er synd for os alle at dagen skal slutte med dette drama.
Vi fik en lille ny i familien for 3 måneder siden, og det er også lidt synd for ham at vi render frem og tilbage den halve aften hvor vi endelig kunne bruge lidt tid på ham. Vi er virkelig i vildrede her, specielt fordi vi aldrig har haft vrøvl med vores datters søvn. Mon det bare er en fase der går over? Kan det være rigtigt at vi skal sidde på værelset til hun sover, når hun nu ikke er "rigtigt" ked af det? Og vil det så ikke bare eskalere når hun opdager at vi "falder for det"?
Eller skal vi bare tage en kold tyrker og lade hende råbe/klynke et par dage og så går det over? Vi kunne selvfølgelig prøve os noget mere frem, men vi er kede af hvis det kommer til at virke forvirrende for hende med forskellige aktioner, så en fast plan som vi begge kan følge vil være fantastisk...
Kære Helen, kan du fremtrylle sådan en? Vi er ved at være godt frustrerede og med en lille baby oveni er det ved at være for meget for vores lille familie.
Mange hilsner
Dorte