Svar: Ond cirkel med mad
9. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede forældre
De fleste børn i 9-10 måneders alderen vil ofte begynde at lukke munden for skeen. Jeres dreng er ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Det er jo også derfor du bliver så dybt frustreret, når han ikke vil...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør han tilsyneladende et eller andet sted. Han fornemmer altså godt at han ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Og det er ganske forståeligt, for som forældre så ved vi jo at det er vigtigt at børn spiser, at det er vigtigt at de vokser og tager på og et eller andet sted er det jo også relevant nok, da børn nødigt skulle få en spisevægring som ender med at kræve indlæggelse.... En bekymring du jo også nævner at du har - det er dog sjældent nødvendigt:o)
det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.
At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham. Han har en alder nu, hvor han bliver mere og mere selvstændig, gerne vil have lidt indflydelse og lidt medbestemmelse.
Han skal have mad i hånden, mad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, mad som kan spise med hænderne eller med gaffel.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk, frugt i hånden, evt. lidt frugtmos. Opskrift på havregrynsboller finder du i babykøkkenet her på siden. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun osv. Suppleres derudover med kogte grøntsager i stykker, en kartoffelbåd, en frikadelle eller lignende fra aftensmaden, lidt rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg osv. Jo mere forskelligt jo bedre og alt sammen noget han selv kan spise. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, lidt mysli (uden honning og chokolade), lidt revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, børnevenlige retter, pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, ris med sur-sød-sovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, hamburgerryg, fiskefilet, laks fra ovnen - der skal være mad som smager af noget og hvor der er både mos og mad han selv kan sidde og spise. Kartofler kan mosses med sovs og gives med gaffel eller ske og frikadellen kan gives i stykker ... Vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten som nu
Som du kan se foreslår jeg altså mere mad i stykker og mad som han selv kan spise :) Det er fint med de to flasker dagligt, det sikre ham jern nok indtil han her et år, og det vil være fint, hvis de kan ligge aften og inden middagslur :) På den måde sikrer du at de ikke påvirker hans indtag af anden mad.
Og tilsidst - det er helt naturligt at han tager maden ud af munden, putter den ind igen og ud igen. At han maser maden imellem sine hænder - han undersøger maden, han lærer en masse på den måde. Det behøver ikke have noget at gøre med at han har problemer med hals eller svælg - men hvis du tror han har det, så kan du altid få en ørenæse-halslæge til at se på ham, så er du i hvert fald sikker her :)
Du må holde fast i at han umiddelbart nok skal få hvad han har behov for og prøve at tage det roligt. Han lyder ikke som en dreng der mangler noget med den vægt og længde han har - så det han indtager optager han tilsyneladende rigtig godt :)
Så prøv at få lidt ro på, som sagt mærker han også at maden har stor fokus hos jer :)
Rigtig meget held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske