Brev:
Ond cirkel med mad
9. august 2010
Alder:
9 mdr.
Ond cirkel med mad
Hej Helen.
Ja nu vil vi endnu engang benytte os af din gode "brevkasse".
Vi har en dejlig dreng på 9 mdr om nogle dage. Han vejer 10,5 kg og er 77 cm - han er en kvik og glad dreng, med masser af personlighed og lyst på at opleve så meget som muligt. Han er begyndt at rejse sig op af ting og gå rundt om dem den sidste måned.
Men selve problemet er at han er rigtig rigtig dårlig til det med fast føde- han vender ofte hovedet ved første eller anden skefuld. Det som kan være på gaffel glider LIDT bedre ned. Vi har før skrevet et brev til dig da han var omkring 6,5 mdr- men det virker bare ikke det med mad her hjemme. Vi har endda holdt 14 dages pause i samarbejde med sundhedspl.
Han får 2 flasker i døgnet. Inden senge tid og om eftermiddagen (han vil overhovedet ikkke have en ved midnat, som mange ellers giver istedet for om eftermiddagen)
De seneste dage har han fået sin flaske med 230 ml kl 20- og så bliver han tilbudt morgenmad der mellem 7-8 når han står op osv. Der spiser han måske kun 2-4 skefulde, og lidt sødmælk af kop. Han vil heller ikke have noget hvis vi tilbyder 1,5 time senere. Det er først til middag, han spiser lidt (ca 1/2 -3/4 bondebrød med pålæg) han får lidt frugt i hånden ved hvert måltid. Så får han flasken om eftermiddagen inden lur 230 ml.
Til aften får han hvad vi får, plus lidt agurk eller grønt at sidde med selv- spiser stadigvæk kun lidt. Han er et stædigt æsel må man sige. Og vi har nok kæmpet lidt for meget med ham, så det med mad er nok ikke på farvoritlisten for ham- men vi har ændret det nu,og prøver at være positive og ligeglade med han ikke vil have mere efter 2-4 skefulde. Vi syntes bare det er så lidt mad på en dag, vi forståe slet ikke han kan vokse og udvikle sig på den smule!!!
Men hele mit spørgsmål er egentlig - om han bare "køre med os" og om vi bare skal fortsætte og være positive til hvert måltid, og så kommer det nok engang med "kærligheden til mad" eller har han en "spiseforstyrrelse"?
Jeg oplever nemlig, f.eks når han sidder med frugt, at han gnaver vældigt og får en masse stykker af ind i munden, så mange jeg bliver nød til at tage frugten fra hånden på ham, mens han tygger af munden. Så går der 2 sek og så spytter han hele baduljen ud igen- så tænker mor her, jamen så er det fordi han ikke vil have mere, og når jeg så rækker over for at lægge frugtstykket væk, bliver han helt levende og vil have stykket igen - dette kan fortsætte nogle gange?? Er det ikke mærkelig adfærd, hvis han gerne vil have det?? Som om han ikke kan lide at synke maden eller?? Håber da ikke det er noget galt med halsen på ham.
Håber du har nogle gode overvejelser til os.
Hilsen
de bekymrede forældre.