Svar: Søvn - 22 mdr.
9. august 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Iris
Det er dejligt at du har haft en god tur til Italien :)
At din dreng lige nu søger dig ekstra og har stort behov for at vide, at du er der for ham, er helt normalt i forhold til hans alder og den udvikling han lige nu går igennem. Det er meget vigtigt at du lytter til ham og giver ham den nærhed, han så tydeligt viser behov for.
Når du går, begynder han jo også at kaste op, så er der her tale om en lille dreng, der virkelig har brug for at vide at du er der og at han ikke er ladt alene i verden - og tilsyneladende har han brug for at kunne se dig for at sove, det er ikke nok at gå frem og tilbage :)
Jeg er naturligvis helt enig med dig i at det er uholdbart at sidde på hans værelse i mørket i op til en time, hver aften, for at han kan sove.
Du skal naturligvis sikre dig at han puttes til passende tid, ingen kan sove på kommando og det er vigtigt at han er træt nok til at sove, når han lægges i seng.
I forhold til hans alder, vil det være passende at sove ca 1-1½ times middagslur fra kl. ca 12 og så komme i seng kl. 20 og stå op kl. 7. Hvis han sover længere middagslur, skal han naturligt puttes senere - med mindre i står meget tidligt op ... Måske ville han kunne sove bedre kl. 21, det afhænger helt af hvor meget han sover om dagen :)
Børn i denne alder ofte har en masse tanker, en masse oplevelser, som de skal have bearbejdet inden de kan lægge sig til at sove. Derfor er det en god idé at bruge lidt tid ved sengekanten, hvor man taler med barnet om hvad der er sket, hvordan dagen er forløbet, hvad barnet har oplevet – både af gode og mindre gode ting, så man ligesom får barnets hoved tømt lidt for tanker og derved hjælper barnet til mere ro.
Når børn er meget tryghedssøgende, så skal man naturligvis være der for dem, men det kan godt ske at man forvirrer barnet ved sin tilstedeværelse. Det at ligge på en madras eller bare sidde på en stol virker mærkeligt på barnet og vil ofte virke mere utrygt end trygt. Barnet ser jo at man er der, men man har ikke rigtig kontakt, hvorfor sidder man der og bare sidder … Det sender uklare signaler og gør barnet forvirret og utryg, og så vil man naturligvis ikke sove. Derfor kan man bruge metoden med at gå til og fra, som du har forsøgt – eller man kan i stedet opholde sig i værelset eller lige uden for døren og lave noget praktisk.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til "jeg er lige her, læg du dig ned".
Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender et signal til barnet om at man ikke bare sidder og venter på at det skal sove. Barnet kan spørge "er du der?" eller måske bare kalde "Mooaaar" og man kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove".
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng
Så mit råd til dig er at du ser på puttetidspunkter og søvn i løbet af dagen. At du betrygger ham ved din tilstedeværelse, ved at være i nærheden og ved verbalt at fortælle ham, hvad du vil. Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at forstå, at det faktisk er det du forventer at han gør nu. Du skal sende tydelige signaler om at det ikke er legetid, men sovetid nu og du skal være der, men samtidig også signalere at det der foregår efter sengetid er kedeligt og også at du ikke sidder og venter på at han sover, selvom du er der :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske