Svar: Putning!
9. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes bestemt at I skal give jeres datter den tryghed og nærhed hun lige nu har behov for og når hun vågner og græder om natten, så er det fordi der lige nu sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt.
Hun er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer og samtidig også derfor har ekstra meget behov for fysisk kontakt. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt. Hun har i øjeblikket rigtig meget behov for at vide at du er der og vil naturligt i kraft af sin alder være mere pylret og krævende i forhold til kontakt, især når hun skal sove.
Hun er sandsynligvis rigtig godt igang med sin motoriske udvikling og netop i denne alder, hvor børn begynder at krybe og kravle hen over gulvet, sidder op, prøver måske selv at sætte sig, rejse sig osv. så øver dig sig både dag og nat - både vågen og sovende. Hun har derfor en naturlig fysisk uro, som gør at hun har svært ved at slappe af i sin krop. Om natten lægger hun sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for din hjælp.
Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...
Da hun lige nu også skal starte indkøring i dagpleje, så synes jeg I skal passe på ikke at kræve for meget af hende søvnmæssigt. Det er naturligt at hun vil få forstærket sit behov for at se jer og mærke jer i denne periode, hun forstår ikke hvor I er, når hun bliver afleveret til en fremmed og hun kanikke forholde sig til tid, ved ikke at hun bliver hentet igen osv. Og hun kan ikke forstå en simpel forklaring.
Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten og når hun vågner grædende, så er det derfor. Hun vågner direkte af den dybeste søvn - og derfor med gråd. Netop derfor er det super fint, at tage hende over til jer, putte jer med hende og lade hende sove videre i jeres seng. Der er absolut ingen grund til at kæmpe med hende for at få hende til at sove videre i egen seng.
Det vil være rigtig godt at holde fast i at hun fortsat puttes i egen seng, når hun skal sove. Men om morgenen må hun gerne komme over til jer :)
Rigtig meget held og lykke, håber at I her har fået lidt forklaring på hvad der sker hos jer lige nu :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske