Svar: Vågner for tidligt - 8 mdr.
9. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg synes ikke så godt om "Godnat og sov godt", og det glæder mig at I trods alt synes det er forkert at lade jeres dreng ligge og græde i 17 minutter før I går ind til ham ... men det er jo en anden snak :)
For at få din dreng til at sove længere om morgenen, så er du nød til at flytte på hans rytme hele dagen igennem. Som det er lige nu, sover han lure så tidligt, at han ofte har brug for en lur sidst på eftermiddagen og det går ikke. Den lur skal undværes og i stedet tillægges hans nattesøvn.
Du skal flytte hans rytme ved at flytte ham med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige at I stedet for at putte ham til morgenlur kl. 7.30, så skal du putter ham 7.45, så kl. 8, så 8.15 osv. indtil du når til et passende puttetidspunkt for en formiddagslur i stedet for en morgenlur.
Det vil også gøre, at han begynder at kunne spise morgengrød og få et ekstra formiddags-mellemmåltid :)
På samme måde skal hans middagslur ligge lidt senere, f.eks. kl. 13.30 og det der så også er vigtigt her er, at han ikke sover dagen væk, så han indhenter ekstra søvn om dagen. Du skal altså holde fast i at han ikke sover alt for lange lure, han skal naturligvis have den søvn, han har behov for, men den ekstra søvn skal jo netop ikke lægges til dagen, men i stedet til natten.
Den plan du skal arbejde hen mod at nå ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 9.30 og sover her ca 1 time
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres derudover med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur kl. ca 13.30 og sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften Kl 18: Aftensmad, med udgangspunkt i familiemaden, risretter, pastaretter, kød og fisk, grøntsager, sovs osv. Maden skal smage af noget og der skal både være mos og mad i stykker, vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
De fleste børn vil i 8 måneders alderen have brug for 3 flasker dagligt - disse kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen eller f.eks. aften, tidlig morgen og ingen middagslur, eller de kan ligge aften, sen aften og inden middagslur. Det er også en mulighed, men 3 flasker er et reelt behov.
Så hermed lidt råd omkring hvordan man flytter på børns rytme, så man kan få lidt mere søvn om morgenen...
Held og lykke med det projekt!
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske