Svar: Vil ikke spise aftensmad - 7 mdr.
8. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev, jeg vil gerne give dig lidt kommentarer med på vejen :)
Jeg synes 2 amninger i døgnet er for lidt til et barn på 7 måneder. Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil stoppe amning, det er helt okay, men så bør du give flaske i stedet med den alder han har og det vil i 7 måneders alderen være relevant at få 4 amninger eller flasker dagligt.
Når børn er 8-9 måneder kan skæres ned til 3 amninger eller flasker dagligt og først i 10 måneders alderen anbefaler jeg at man kun giver 2 amninger eller flasker dagligt ...
Det er vigtigt at din dreng får den mængde mælk han har brug for. Det handler både om at sikre ham kalk osv. men det handler også om at sikre ham hans væskebehov. At han får f.eks. 600-700ml mælk dagligt burde ikke påvirke hans indtag af mad, hvis det ellers ligger hensigtsmæssigt placeret i forhold til den faste føde. Tværtimod, faktisk er det vigtigt at han får små hyppige måltider hele dagen igennem og ikke får store og få måltider og det er måske her I støder på problemer.
For jeg får lidt på fornemmelsen at I lige nu er meget fokuserede på at han skal spise godt og spise meget, netop fordi han så skal undvære mælken. Men fokus bør faktisk være et andet - fokus bør være at han netop tilbydes lidt og tit :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Maden skal smage af noget, og han må meget gerne få lidt af jeres sovs på sin mad, han kan få indmaden af en frikadelle moset ned i sine grøntsager, han kan få lidt laks fra ovnen, en kartoffelbåd at gumle på, et stykke kogt blomkål eller broccoli selv at sidde med. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
I skal ikke fokusere så meget på konsistens og energitæthed, men derimod fokusere mere på at han selv skal sidde med noget i hånden, han skal være med til at spise, have noget at gumle på til alle måltider. Han skal ikke spise store mængder men skal tilbydes lidt af alt muligt. Han skal ikke have det samme den ene som den anden dag, han skal have noget nyt hele tiden, hver dag så der hele tiden er nye spændende smage og nye udfordringer. Han skal have mad der smager af noget og netop mad der tager udgangspunkt i jeres mad - sovs, kød, fisk osv.
Han skal have lov til at prøve selv, når han protestere over skeen, så giv ham en brødskorpe, et stykke blomkål eller lignende i hånden, som han kan gumle lidt på, giv ham lidt vand af kop og følg så efter med skemaden igen. Hele tiden en vekselvirkning, så han får små pauser og ikke kører træt i det:)
Og så er det også helt fint at tilbyde ham færdiglavet babymad, hvis han vil have det og det er praktisk i hverdagen. Han må gerne få grøntsagsmos fra glas til frokost, hvis I ikke har rester fra aftensmaden I kan give ham. Han må gerne få begge dele, så I kombinere den grød og mos I selv laver med noget I køber færdigt. Det er helt okay. Det vigtigste er at han får variation, mere smag og så mange små hyppige måltider :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske