Svar: Sover kun lidt og skrigeture ved lure om dagen
21. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som en dejlig lille pige I har jer der :) Du skal naturligvis sikre dig at din datter ikke har ondt. Måske er hun ved at blive syg, forkølet, har ondt i ørerne eller lignende - det kan sagtens forekomme hos børn i 4 måneders alderen.
Men ellers har du ganske givet ret i at hun lige nu godt kan drømme mere end tidligere. Hun har en alder nu, hvor hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed og man kan godt opleve børn i 4 måneders alderen tydeligt græde og protestere over at blive taget op og holdt af en anden end mor. Altså en lille smule separationsfase, som man ellers ofte rigtig ser, når barnet begynder at kravle.
Hun ser længere nu end tidligere, hun har rumfornemmelse, hun oplever mere og bliver mere og mere bevidst - det gør naturligt at hun i løbet af dagen for flere og flere stimuli og dermed også flere ting at bearbejde når hun sover. Og netop når hun sover og drømmer, får hun bearbejdet det hele. Derfor er det helt naturligt at hun lige nu, kan græde, have svært ved at overgive sig til søvnen og give slip på alle oplevelser, ligesom hun under søvnen, kan sove meget uroligt, småklynke, vågne med skrig osv og stadig virke småsovende.
Når børn vågner med gråd, så skyldes det ofte at de vågner direkte fra den dybe søvn og det bedste, du kan gøre, er at tage det roligt. Din datter spejler sig i dig og jo mere ro du kan signalere, jo mere rolig bliver hun også. Det er en rigtig god idé at amme hende, både når hun skal sove og også når hun vågner og er ked af det.
Du kan med fordel lægge dig og amme hende i dobbeltsengen, når hun skal sove middagslur, så hun ligger tæt sammen med dig i køligt rum og med nedrullede gardiner.
Det er også en god idé at sætte ord på "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå". Selvom hun er så lille at hun ikke forstår dine ord, så vil hun lytte til roen i din stemme og det vil hjælpe hende. Tag hende op og ind til dig, giv hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Berøring og varme virker i sig selv beroligende. Og et bryst kan være en god måde både at vågne stille og roligt op på, men også blive lullet videre i søvnen på, hvis det er behovet. Det er helt okay at bruge denne metode i denne alder :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske