Svar: Middagslur og sengetid
21. juli 2010
Alder:
19 mdr.
Kære Gitte
De fleste børn på Emilies alder, vil normalt have behov for at sove ca. 13-13½ time i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 11½ time om natten og en middagslur på 2 timer. Barnet kan også sagtens sove 3 timer om dagen og en nattesøvn på 10 timer, det er helt okay.
Middagsluren vil ofte ligge mellem 12-14, og det er sådan at jo senere luren ligger, jo mere vil den påvirke tidspunktet for putning om aftenen. Hvis din datters lur kommer til at ligge efter kl. 16, så vil søvnen naturligt 'æde' af nattesøvnen og det kan være svært så at få hende i seng allerede kl. 20.
Så at Emilie begynder at protestere mod at blive puttet om aftenen kan altså godt hænge sammen med at hun sover sent i løbet af dagen. Måske skulle du prøve at starte dagen lidt tidligere så hun også naturligt sover middagslur lidt tidligere og dermed også er mere klar til at gå tidligere i seng :)
De fleste børn begynder i 3 års alderen at kunne undvære deres middagslur.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske