Svar: Vågner tidligt og sover for lidt
18. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev. Jeg kan godt forstå I er trætte, jeg synes også det er tidligt, hvis man er nødt til at stå op hver morgen før kl. 05 og jeg kan godt forstå at I gerne vil have det lavet om ...
Jeg tænker umiddelbart at der er flere ting som spiller ind hos jer - og helt overordnet er det en faktum, at han netop er startet i vuggestue og at det naturligt vil påvirke ham og hans søvn. Han vil sove uroligt, fordi han drømmer mere, alle oplevelser skal bearbejdes i søvne og der er igen tvivl om at det i sig selv vil gøre ham mere tryghedssøgende og også kunne gøre at han vågner om natten, søger jer og har brug for at mærke at I er der.
Det er derfor ikke sikkert at det er nok at sove på samme værelse, måske har han brug for at ligge sammen med jer, for at kunne sove videre. Brug for at I holder ham i hånden, putter jer med ham osv. for at han finder roen og kommer videre i søvnen om morgenen.
Han er stadig så lille at han ikke ved, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han forstår ikke hvor I er, når han er på værelset og I er i stuen eller i soveværelset. Han forstår ikke hvor I går hen, når I afleverer ham i vuggestue og han kan ikke forholde sig til tid og ved ikke hvornår I kommer igen. Det er meget hårdt for ham og derfor reagerer han naturligt - ofte med netop at vågne om natten og have behov for at komme ind og sove tæt med jer ...
Han er også motorisk uroligt, igang med at rejse sig ved tingene, øve sig i at gå og bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Det giver også en motorisk stor uro, hvor netop jeres beroligende hænder og kropsvarme kan have stor effekt.
Han bliver naturligt træt i løbet af dagen og det er helt naturligt at han har brug for to lure dagligt. De fleste børn vil i 12-18 månedersalderen begynde at kunne nøjes med kun en lur, men lige nu lyder det relevant at jeres dreng får to lure - en formiddagslur og en middagslur. Og her spiller det også ind at han rent faktisk sover morgenlur og ikke formiddagslur ...
Det er klart at han har brug for at blive puttet tidligt, når han står tidligt op, men hvis I skal flytte på hans rytme, så er det nødt til at være på den måde, at han dagen igennem puttes senere og senere, for også at kunne sove lidt længere om morgenen. Lige nu har han en rytme, hvor han sover tidligt dagen igennem og I putter ham også tidligere og tidligere om aftenen, for at få ham til at sove længere tid sammenhængende, men det får ikke hans rytme til at ændres, så han begynder at sove længere om morgenen - tværtimod.
Jeres søn har det man kalder for en tidlig søvnfase – han falder naturligt i søvn og så vågner han en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne. Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan f.eks. ikke bare putte ham senere i seng, så vil han stadig vågne til samme tid.
Vi har alle sammen en indre rytme, den cirkadiske rytme som styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Og det er fint at I har mørklægningsgardiner, så han ikke vækkes af at solen står op.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser han, hvornår sover han osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt...
Det vil være rigtig godt, hvis formiddagsluren kunne ende med først at ligge omkring 9-9.30, hvor han så sover måske 45 minutter og så kunne lur nummer to passende være en middagslur, hvor han sover måske 1½ time fra 13-13.30 til ca 15.
For at nå frem til dette, så flytter man tiderne i løbet af dagen med ca 15 minutter af gangen. Det vil sige i stedet for at putte ham til morgenlur allerede kl. 7.30, så skal han puttes 7.45, derefter kl. 8, så 8.15 osv. indtil man når det tidspunkt, som er passende. Dette vil sandsynligvis ændre lidt på middagsluren, så den også kommer til at ligge lidt senere - men det vil ændre sig igen, i takt med at han bliver så gammel, at han pludselig kan nøjes med kun en lur dagligt.
Og om aftenen, skal han så puttes tilsvarende senere, så han på den måde får flyttet sin rytme og kan sove gradvist længere og længere om morgenen.
Det er altså et spørgsmål om at flytte hele dagens rytme med ca. 15 minutter af gangen, og i denne dagsrytme skal dagsplanen så også passes ind med mad osv. Han skal have fødevarer som er gode for søvnen, tryptofanholdige fødevarer som naturligt hjælper ham til også at sove godt, når han så bliver puttet. Han skal aktiveres, stimuleres, bruge sig selv motorisk og mentalt og så skal han om aftenen og når han vågner om natten have ekstra tryghed, nærhed og fysisk kontakt, så han derved bedre og mere roligt kan sove videre :)
Læs i øvrigt min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvor jeg netop beskriver hvordan man flytter rytme, hvad tryptofanholdige fødevarer er og hvordan børn reagerer i forskellige aldre, tryghedsbehov osv. Den udvikling jeres dreng går igennem lige nu, hvor han begynder at gå, minder om den udvikling man ser hos børn i 8-9 måneders alderen, som begynder at kravle :)
Tilsidst vil jeg lige sige, at han sover lidt mindre end gennemsnittet, men at det ikke er meget lidt - han tager ikke skade af kun at sove ca 12 timer i døgnet i en periode. Det I skal lægge mærke til er hvordan han i øvrigt trives og udvikler sig og det lyder som om at han er igang med en sund og god udvikling :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham - rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske