Brev:
Vågner tidligt og sover for lidt
18. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Vågner tidligt og sover for lidt
Hej Helen
Vores søn er lige fyldt et år og vi har gennem de sidste par måneder haft det problem at han vågner alt for tidligt om morgenen.
Han er et udpræget A-menneske (eller lærke-barn som det vist kaldes:-) og det passer egentlig fint i familiens rytme. Men i løbet af de sidste ca 3 mdr er han vågnet tidligere og tidligere, fra at have kunnet sove til kl ca 6 vågner han nu kl 4.30 både hverdag og weekend.
Han sover på eget værelse og har gjort det længe, og han sover generelt uden at vågne op i løbet af natten. Når han vågner om "morgenen" græder han lidt for at kalde på os, men er ellers ikke ked af det og virker frisk.
Vores tilgang til ham når han vågner er, at vi går ind uden at snakke, putter dynen over ham, en hånd på brystet og "Schyy" som er hans sove-lyd. Vi kan godt få ham til at falde til ro og ligge lige så stille men han falder ikke i søvn igen og begynder at græde lige så snart vi forsøger at gå ud af værelset.
De seneste dage har vi forsøgt at en af os ligger sig ind på hans værelse for at kunne "putte" ham og blive derinde så han ikke kommer op af sengen inden kl 5.30 tidligst. Men det fungerer heller ikke, han ligger og pludrer og rejser sig op i sengen etc så længe han kan fornemme vi er der.
På gode dage kan han falde i søvn og sove en halv times tid inden vi skal op kl 5.30 men der langt fra altid tilfældet. Ofte står vi op kl 5 efter at have kæmpet en halv time.
Hans søvn i dagtimerne er ligeledes blevet dårligere gennem de senste par måneder. Når han er hjemme bliver han typisk puttet til formiddagslur ved 8.30 tiden og her sover han nu kun ca 30 min. Eftermiddagsluren er typisk ved 13-13.30 tiden og her sover han ca en time.
Han er gennem de sidste tre måneder blevet puttet ved 19 - 19.30 tiden, vi har et meget fast og kort putteritual og det tager gennemsnitligt 5 min før han sover. Han sover med mørklægningsgardin som holder morgenlyset effektivt ude.
Det gør heller ikke tingene mindre komplicerede at han lige er startet i vuggestue for en uge siden. Det har været en rigtig hård start, både fordi han ikke er vant til at blive passet af andre og fordi han selvfølgelig bliver meget træt derhenne.
Han bliver afleveret ved 6.30 tiden og de putter ham ved 7- 7.30 tiden. Han sover ca 30-40 min, og ved 12 tiden sover han lidt over en time. Sammenlagt sover han vel ca 11-12 timer i døgnet, hvilket vel er for lidt i hans alder?
Jeg har tænkt på om løsningen for at få ham til at sove længere om morgenen er at han kun får en eftermiddagslur. Men jeg synes bare næsten det er umuligt at se hvordan han skal klare sig med så lidt søvn når han lige er startet i vuggestue og må formodes også at ville vågne tidligt en periode indtil han omstiller sig.
Vi er begyndt at putte ham tidligere om aftenen, nu er det kl 18.30-19 ca for at han kan indhente lidt mere søvn når nu han vågner så tidligt.
Iøvrigt er han en glad og veltilpas dreng som kravler, rejser sig og går langs møblerne. Han spiser familiens mad med god appetit, vi spiser ca en halv time inden han bliver puttet og han spiser altid en velvoksen portion.
Trods det at han sover for lidt er han faktisk glad og til at have med at gøre det meste af dagen. Der er selvfølgelig nogle lange eftermiddage eller overtrætte aftener engang imellem men hovedproblemet er egentligt at vi efterhånden er ved at være meget trætte og at vi bekymrer os over om det kan påvirke hans trivsel og udvikling at han får for lidt søvn.
Vi håber du har nogle gode råd -
Med venlig hilsen
de trætte forældre:-)