Svar: Amning, mme, skemad - 4 mdr.
18. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
Et tegn på at mælken ikke er tilstrækkelig er, at barnet vågner hyppigere, sover ofte kortere lure om dagen, begynder ofte også at søge bryst/flaske hyppigere om natten, - og selvom man selvom man øger mængden af mælk, så virker det fortsat ikke tilstrækkeligt til at mætte barnet.
Hos nogle børn vil man også fornemme at vægten stagnerer lidt, det virker som om at barnet har brug for anden form for næring, for at holde sig på vægtkurven ...
Med hensyn til allergi, så vil børn hvis forældre og/eller ældre søskende har/har haft sikker allergisk sygdom
(astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) evt. kombineret med forhøjet navlesnors IgE, have en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom.
Det anbefales at disse børn ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i
de første 4 levemåneder (Nutramigen eller Profylac). Der er også en effekt af delvist hydrolyseret modermælkserstatning(Nan HA), men den er mindre end effekten af Profylac eller Nutramigen.
Der er ingen dokumentation for effekt af diæt til barnet efter 4 månedersalderen og derfor anbefaler sundhedsstyrelsen at børn i denne alder og fremefter, tilbydes mad og mælk præcis som andre børn.
Da din søn trives med Nan HA må du naturligvis gerne fortsætte med dette og du behøver ikke skifte til noget andet. Der er dog intet i vejen for at du også forsøge med f.eks. Nan 2 - dette kan bruges i madlavningen og har et lidt højere indhold af jern og så kan det som sagt, godt mætte en smule mere end Nan HA. Du kunne jo f.eks. give 1-2 flasker Nan 2 dagligt, for at se hvordan din søn reagerer på dette, om det vil mætte lidt mere og således gøre at du kan strække tidspunktet for introduktion af overgangskosten lidt.
Hvis det så viser sig at det ikke nytter at strække tiden og han virker parat, ja så må du starte med skemad. Start til frokost og giv så om aftenen, når det virker til at fungerer om dagen.
Den nysgerrighed han har over for maden du selv spiser, det at han følger dig med øjnene, kan holde hovedet selv, åbner munden for skeen med d-vitamin osv. er vigtigt at udnytte, så det er en balance mellem ikke at starte for tidligt, men heller ikke vente så længe at den naturlige interesse ikke længere er der ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham og fortsat god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske