Svar: Skemad efter forkølelse og feber - og i varmen, putning
17. juli 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
Sygdom kan ødelægge alle gode rutiner, som man ellers var kommet ind i, men heldigvis lyder det som om at din dreng er ved at få lidt appetit igen.
Start med lidt grød, gerne med frugtmos. Giv ham hirsegrød eller quinoagrød som er lidt fnugget i konsistensen og gå så stille og roligt over til den lidt grovere grød som havregrød og flerkornsgrød. Du må gerne i overgangsfasen give ham lidt blandet grød, så han ikke lægger ud med den bastante havregrød, men f.eks. får lidt blandet havre- og risgrød og på den måde stille og roligt trappes over på en ren havregrød.
Du må meget gerne variere hans grøntsagsmos, så han ikke kun får kartoffel og gulerod, men nu får mos af alle slags grøntsager. Hvis han virker lidt forkvalmet, vil det være en rigtig god idé at lave grøntsagsmos uden kartoffel, fordi det i sig selv kan virke lidt kvalmende på nogen børn. Du kan lave mos af alle slags rodfrugter, ærter, majs, gulerod osv. Det er faktisk kun fantasien der sætter grænser.
Når han begynder at spise mere varieret grøntsagsmos, så vil det være godt at komme kød eller fisk i mosen. Det er en god idé at han kommer igang med dette nu. I starten er det ganske lidt, måske kun 1 tsk. hakket kød/fisk til 1 dl. mos, - bare så det giver lidt struktur og en anelse mere bid, det vil være fint.
Start gerne hvert måltid med at han får lidt i hænderne, det kan være ristede rugbrødsbjælker (se i babykøkkenet her på siden, hvordan man laver dem) eller det kan være lidt agurk eller frisk blød frugt som en appelsinbåd, han kan sidde og sutte saften ud af. Det at starte hvert måltid med lidt i hænderne kan hjælpe ham til at finde ud af at det er spisetid nu og så følger du efter med skemaden.
Du må meget gerne variere hans indtag dag for dag, så han får nye spændende smagsoplevelser - nu hvor han er blevet ½ år, behøver du ikke være så forsigtig, men lad ham smage det, han umiddelbart virker interesseret i og lad udgangspunktet blive mere og mere det I andre også spiser :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Får lidt frugt i hånden at sutte på og tilbydes grød, gerne havregrød, en overgang gerne blandet med en anden lidt mildere grød.
Formiddag 9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på og lidt frugtmos (jerntilskud) og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende imens du laver mosen klar. Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes og må her også gerne tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, f.eks. et stort frisk jordbær som du kan hjælpe ham med at holde og sutte på
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden og derefter grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre.
Når du putter din dreng, så er det helt okay at du lige nu vælger at lægge dig med ham og få ham til at sove sådan. Det er også meget fint at du, når han efter ½ times tid måske vågner op og søger dig igen, så ammer ham og derefter putter ham i egen seng, hvor han så sover videre.
Så længe han ikke vågner og søger brystet en gang i timen natten igennem, har brystet ikke nogen negativ virkning, så er han fint i stand til at sove videre uden at blive ammet og det er godt. Så det der fungerer skal man ikke ændre ved og lige nu fungerer det godt hos jer, at du ammer ham af to omgang og derefter sover han godt. Det er helt okay. Det er langt bedre end at putte ham vågen i seng og han så græder og det hele trækker ud i ½ til hele timer ... :)
Jeg håber mine tanker og den nye plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske