Svar: Koble fra for at sove
17. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har købt min bog og har fundet råd du kunne bruge :)
Det er som udgangspunkt vigtigt at din dreng får mælk i forbindelse med at han skal sove og jeg ved fra dit tidligere brev at du ammer og også supplerer med flaske en gang imellem. Det er her helt relevant at mælken indgår som en del af putteritualet.
Du kan gøre det at du ammer ham ved enten at sidde med ham eller lægge dig med ham. Han skal ikke lægges vågen i sin seng eller barnevogn, men skal flyttes fra din favn og ned, hvor han skal sove, lige der, hvor han tydeligt er ved at falde i søvn men ikke sover helt. Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.
Giv ham gerne en sut eller en sutteklud ved ansigtet, som følger med ham fra brystet og ned i sengen/vognen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage.
Hvis du giver bryst først og flasken bagefter, så kan du også putte ham, når han har fået mælk hos dig og så give flasken der, hvor du ønsker han skal sove. Det er helt okay. Sørg for at han ikke ligger fladt med hovedet, men eleveres lidt, læg evt. en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Flasken fjernes, han misser lidt med øjnene og falder så i søvn stort set med det samme - igen altså ikke puttet vågen, men får mælken at falde i søvn på.
Som jeg læser dit brev, så har putningen hos jer flere etaper og jeg bliver nødt til at sige, at det lyder lidt som om at I trækker tingene lidt i langdrag ... Først er det tid til at geare ned, ikke for meget aktivitet, for nu skal han snart sove. Så bliver han skiftet, får mælk. Så går du rundt med ham, tænder for koen eller synger en sang. Så sætter du dig med ham på bolden og hopper og så luller du ham i søvn derefter.
For mig at se varer selve putningen alt for lang tid og har for lange faser ...
Din dreng er en aktiv dreng nu, han skal have en lang aktiv vågenperiode, han skal bruge sig selv rigtig meget motorisk og mentalt, han skal trille, tumles med, synges for - sange med fagter hvor han kan kigge på og følge dine hænder. Han skal opleve, stimuleres, aktiveres. Og først herefter skal han sove og her er det vigtigt at putteritualet ikke trækker ud.
Lige nu lyder det som om at I hos jer, forsøger at putte ham for tidligt. I stedet for at bruge 30-40 minutter på at geare ned, hoppe på bold osv. så synes jeg du skal vente med at putte ham til der er gået ½ time ekstra. Dér får han så sin mælk og så bliver han puttet. Ved at gøre sådan, vil du sandsynligvis opleve at han vil have noget lettere ved at overgive sig til søvnen uanset om det er i egen seng eller i barnevogn.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre, vågner sandsynligvis med en ekstra amning, når dagen begynder og han står op.
Formiddag 9-9.30: Amning/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: tilbydes evt. en lille smule grød eller grøntsagsmos - hvornår du introducerer dette måltid afhænger af hvordan det går med skemaden til frokost. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Har sandsynligvis også stadig brug for mælk her.
Som du kan se er planen lavet sådan, at han så vidt muligt får skemad, når han vågner af en lur og får mælk lige inden han sover næste lur. Mælken er således en del af at falde i søvn.
Det er nødvendigt de første måneder at hjælpe barnet med at koble fra, skærme osv. inden barnet skal sove. Men med den alder din dreng har nu, skal dit fokus være et andet. Han skal nu aktiveres, stimuleres, bruge sig selv osv. jvf. ovenstående beskrivelse og så puttes, når han tydeligt er klar.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej :)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske