Brev:
Koble fra for at sove
17. juli 2010
Alder:
4 mdr.
Koble fra for at sove
Hej Helen,
Jeg har brug for nogle af dine gode tanker og råd mht putning + søvn. Jeg har købt din bog "Sådan for du dit barn til at sove", og har haft god gavn deraf. Men jeg mangler lige det sidste.
Jeg har en søn på 4 mdr og han har til tider meget svært ved at overgive sig til søvnen - både dag og aften.
For det meste er det mig som putter, da jeg prøver at køre lidt faste rutiner ind omkring putning og søvnen.
Den måde jeg gør det på er; at når jeg kan se at han er ved at være træt, begynder jeg at dumle ned for aktiviteterne og stille og roligt går jeg med ham i favnen + en ko som spiller en stille og rolig melodi. Jeg taler med en stille og rolig stemme til ham. Nogle gange begynder han her at græde (nogle gange næsten hysterisk).
Men når jeg mærker på ham, at han er ved at være mere rolig, eller han begynder at græde, så hopper vi på en pilates bold, da vi ellers skal gå i lang tid med ham og vugge før han næsten sover. Bolden har en god rytmisk indvirkning på ham, men problemet er bare, at vi jo ikke har den, når vi er i byen og så er vi virkelig på den. Så min tanke er at vi må væk fra den bold. Men hvordan - har du nogle gode ideer??
... Men for at fortsætte, så falder han meget hurtigt til ro/i søvn på bolden, hvorefter jeg kan ligge ham i barnevognen, hvor han ofte lige vrider sig lidt og sover. Men jeg kan aldrig ligge ham i barnevognen imens han er vågen ... og det er godt nok fustrerende. Han græder og græder og det er slet ikke til at holde ud, så det ender jo altid med at jeg må tage ham op. I starten da han var helt lille, kunn e jeg godt - men jeg ved ikke hvad der er sket ...?
Jeg har idag prøvet at tage det lille ryglæn op inde i barnevognen, da jeg tænkte at han måske ville kunne lidt det - men det var heller ingen succes. Hmm!! Så p.t. kommer jeg faktisk slet ikke ud at køre med barnevognen og det savner jeg.
Hvordan kan jeg få barnevognen ind i varmen igen?? Han kan godt li at være i en bæresele - i udadvendt stilling, så der går vi nogle korte ture når han er vågen. Og det elsker han :-)
Om aftenen, når han skal sove inde i sin seng, bruger jeg de samme soverutiner (de indbefatter selvfølgelig ren ble + amning/flaske). I stedet for den spillende ko, bruger jeg hans sutteklud og en sang som jeg synger / nynner 2-4 gange.
MHT gråden i forbindelse med søvn, så tænker jeg at han har svært ved at koble fra. Og kender du til nogle gode ting jeg kan gøre for at hjælpe ham igennem dette, udover det jeg gør?
Hvornår og hvordan går jeg fra at hoppe på bolden/vugge/lulle ham i søvn og til at kunne ligge ham i sengen + barnevognen uden det? Og kan man det?
På forhånd tak!!!