Svar: En sur og pylret dreng
17. juli 2010
Alder:
11 mdr.
Kære frustrerede mor
Når børn pylrer og virker sure, irritable og uoplagte, så skal man altid overveje om barnet kan være syg ... Det kunne jo være at jeres dreng havde ondt - i ørerne, eller måske i leddene, nu hvor han er begyndt at gå mere rundt omkring eller måske et andet sted ...
At han ikke pylrer, men virker glad når I er ude og der sker noget omkring jer (strand, restaurant, sommerland osv.) kan naturligvis skyldes at han afledes og glemmer at han har ondt. Men det kan også være at han i hverdagen keder sig, at du skal bruge lidt mere tid på at lave noget sammen med ham, tage ham med ud, sætte ham på græsset på et tæppe, lade ham lege med vand, sand, mærke vinden i ansigtet osv. Måske er legetøjet inde ved at være for kedeligt - måske er du ved at være for kedelig (ja undskyld:)) men sådan er det jo og et eller andet sted er det nok meget godt at han skal i dagpleje, så der sker noget nyt omkring ham ...
Det er også ofte sådan, at børn i denne alder, har brug for mange må måltider, flere mellemmåltider, fordi det holder blodsukkeret og dermed humøret stabilt. Når børn pylrer og brokker sig meget dagen igennem, så kan det være fornuftigt at se på kostens sammensætning samt jeres rytme for dagen. Prøv derfor om du ved at tilbyde lidt hyppigere måltider og have lidt struktur omkring dagen, kan ændre lidt på hans humør.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, makrel, tun, rognguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. Det kan også være agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med lidt frugtmos, friske bær, evt. lidt rugbrødsdrys, lidt müsli eller lignende, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Sen eftermiddag 17-17.30: imens du laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost
Aften 18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet. Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften eller tidlig morgen - har evt. stadig brug for en ekstra flaske - ved 12 måneders alderen trappes så ned til kun 1 flaske dagligt og den forsvinder så i løbet af de næste par måneder.
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellemmåltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager havregrynsboller :)
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske