Brev:
En sur og pylret dreng
17. juli 2010
Alder:
11 mdr.
En sur og pylret dreng
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst, det var meget gavnligt med din dagsrytme etc.
Ja, jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte med problemstillingen denne gang. Men som overskriften lyder, så har vi en sur, pylret og ekstremt mor-syg dreng. Mor-sygen startede da han var seks mdr. og jeg ved godt, det er ganske normalt omend vores dreng på 11 mdr. er ret hårdt ramt, synes jeg.
Det er yderst sjældent han falder i "leg" og glemmer mig i max 5 min., ellers vil han helst bæres rundt på eller helst opholde sig max en meter fra mig. Han "crawler" rundt og er begyndt at rejse sig op af sofa og borde etc., men jeg synes ikke at det hjælper alverden på hans utilfredshed, at han er blevet mere mobil. Så herhjemme synes jeg egentlig bare han græder, er sur eller pylret konstant og det tærer godt nok på energien og overskuddet.
Bare jeg rejser mig fra bordet for at hente noget i køkkenet (som han kan se fra sin stol), når jeg spiser med ham, så græder han. Eller i mødregruppen, hvor de andre børn leger på gulvet, græder han så snart jeg sætter ham fra mig. Så jeg skal sidde med/ved ham konstant.
Samtidig "spilder" han heller ikke tiden med at sove. Sover to gange dagligt af 1/2 times varighed til max 2 timer (og har den ene lur varet to timer sover han ikke mere). Oftest sover han måske to x 45 min. Og gældende for begge lure er, at han heller ikke længere "frivilligt" overgiver sig til søvnen og vågner ofte også op igen efter kort tid og skal vugges i søvn igen i barnevognen. Om natten sover han 10-11 timer (medmindre det har været en vågen nat, hvor han har været sur og grædt meget).
Jeg har ofte tænkt om der er "noget galt med ham" eftersom han er så utilfreds konstant, men når vi fx er i byen (og han er tæt op af mig), vi handler, er på restaurant, i sommerland, på stranden etc., hvor han får fuld opmærksomhed og aktivitetsniveauet er højt, så er han en storcharmør i hopla og alle siger "hvor er han da bare glad", hvilket så også beviser at han "bare" er en temperamentsfuld og sensitiv dreng. Vi kan jo bare ikke hele tiden lave sjove ting, maden skal jo også laves og vasketøjet ordnes herhjemme.
Om aftenen har han også svært ved at falde i søvn, og efter en del kampe har vi nu erfaret, at det giver ham ro på, at vi sidder inde ved siden af sengen indtil han falder i søvn. Han vågner hver nat x flere og skal også her hjælpes til at sove igen ved at blive aet etc. eller komme ind i vores seng eller på madras på gulvet ved siden af mig, - det giver ham ro at ligge ved siden af mig og jeg får sovet nogenlunde, når han ligger på gulvet. Men andre gange vågner han om natten og er stiktosset og intet virker og intet trøster ham. Efter lang tids gråd falder han oftest i en urolig søvn imellem os i sengen så.
Så du nok kan høre at jeg/vi er ved at være ret hængt op og der er ikke kun et enkelt problem, - hele dagen er egentlig oftest ret træls og stressende med et så pylret og surt barn.
Er der mon nogen måde, hvorpå vi kan give ham mere "ro på", så han selv kan sidde og lege bare lidt og ikke græder konstant eller skal bæres rundt på, slæbes med på toilet etc., selvom jeg synes vi gør alt ved fx at fortælle hvad vi laver, taler til ham når vi bevæger os væk, leger gemme-lege, anerkender han er ked af det etc.
Ps: Han starter i dagpleje om en måned, og jeg håber inderligt det vil hjælpe på problemstillingen, selvom jeg også har lidt ondt af dagplejemoren, hvis han også hos hende skal være en "tudeprins", som han er herhjemme....
Håber du kan give mig lidt input.
Kærlig hilsen
en frustreret mor