Svar: Hjertebarn - ernæring
17. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, din meget fine beskrivelse af jeres lille datter og velkommen til :)
Det er meget fint at din datter får ca 700ml mme dagligt, lidt mindre kan også gøre det og jeg vil faktisk anbefale dig, at du begynder at give hende skemad først, og så følger efter med flaske og medicin. På den måde sikrer du bedre plads i maven til begge dele.
Det er super dejligt at lillepigen er glad for jeres mad, at hun har en stor lyst til selv at sidde med noget i hånden og smager og putter i munden. Det skal du bestemt udnytte og det vil være super godt at give hende jeres mad - så må du bare blende det, så hun får en konsistens som hun kan kapere, men så nu netop oplever smagen, krydderierne - det hun kan dufte I andre spiser, får hun også selv :)
Jo mere forskelligt og smagfuldt du kan give hende nu, jo mere forebygger du kræsenhed fremover og sundhedsstyrelsen taler faktisk om at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue som man skal søge at udnytte. Det handler om at barnet netop i denne alder, har en naturlig lyst og nysgerrighed overfor mad, som man skal benytte sig af.
Så jo mere forskelligt jo bedre er det. Og det vil altså sige mere og mere af jeres mad også gerne suppleret med mos fra glas, for at variere yderligere og også gøre det praktisk i hverdagen. Den færdiglavede børnemad er ofte også uden helt så meget bid, som maden vi selv laver og du kan sagtens give hende dette. Men ellers må din egen mad moses, så hun kan spise det.
Det er godt at give hende så mange grøntsager som muligt. Hun må få alle slags: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kød og fisk er meget vigtigt og giv det gerne både til frokost og om aftenen. Via kød får hun især protein og via fisk de vigtige Omega-3 fedtsyrer. Protein er vigtigt for væksten, det er også derfor man ofte proteinberiger fortidligt fødte børns kost. De essentielle fedtsyrer som vi får fra fisk er vigtige for barnets hjernemæssige udvikling. Endvidere viser undersøgelser at indtag af fisk hos voksne har sygdomsforebyggende effekt af hjerte-kar-sygdomme. Resultaterne viser, at indtag af fisk nedsætter risikoen for blodprop i hjertet ...
Så kød og fisk af alle slags vil være rigtig godt at give jeres datter - gerne dagligt :)
Kød og fisk bør koges eller laves i ovnen og det er en god idé at starte med de lyse typer som kylling, kalkun, rødspætte og laks. Men hun må også gerne få svin, kalv, lam, and, okse, ligesom hun kan få sild, torsk, makrel, skrubbe, sej eller andre fisk. Også tun fra dåse vil være helt okay.
Hvis I laver en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret i tomatsovs krydret med timian, oregano, løg osv. så må hun meget gerne få lidt af dette. Der er sandsynligvis også lidt olivenolie eller lignende i sovsen og det er godt for hende :) I alt hjemmelavet mad bør der tilsættes en tsk. fedtstof og det er godt at variere mellem de forskellige typer.
Indmaden af en frikadelle, kød eller fiskedelle vil være rigtig fint at give hende og du kan også koge nogle kødboller, som du så har liggende i fryseren og kan give hende en af, hvis I en dag spiser noget, som ikke er børnevenligt :)
De mange små måltider er meget vigtige - det er langt bedre for hende at spise lidt og tit, end at hun får få og store måltider.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7.30-8: Får flaske og får sin medicin. Dagen begynder.
Formiddag 9: Havregrød med frugtmos som topping, tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på, giv hende også gerne bær. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - flasken her begynder efterhånden at kunne undværes, men det er også okay at bibeholde den lidt endnu. Sover fra ca 9.30-10.30
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe eller lignende, vand af kop.
Medicin og flaske kl. ca 12, som hun plejer
Puttes til middagslur ca kl. 13 som nu og sover til ca 15 som nu.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop. Må her om eftermiddagen også gerne få en flaske ekstra som hun plejer og hvis hun også plejer at få medicin kl. 16, skal hun naturligvis have det :)
Powernapper som nu tidlig aften. Det er helt naturligt at hun har brug for en ekstra lur
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere mad med udgangspunkt i jeres mad. Det kan være ris med lidt sovs (boller i karry), lidt laks der moses ned i grøntsagerne, indmaden af en frikadelle, lidt sovs der hældes over for at give ekstra fedtstof og smag :) Tilbydes også brødskorper, en kartoffelbåd, et kogt stykke blomkål eller broccoli at bide i, vand af kop.
Får sin medicin og sin flaske og puttes til natten ca kl. 20
Midtnat 24: Medicin og flaske
Midt nat 03: Evt. flaske, men måske begynder hun stille og roligt at kunne undvære den i takt med at hendes indtag af fast føde stiger ... :)
Som du kan se, har jeg lavet planen ud fra dine angivne tider og bibeholde medicinen kl. 08, 12, (16), 20, 24 - som er de tidspunkter, hun normalt får medicinen på. Det er vigtigt at hun får sin medicin. Jeg læser dit brev sådan, at hun altid får medicinen sammen med sin flaske og det er meget fint at bibeholde denne rytme.
Jeg har dog byttet rundt på nogle af måltiderne, så hun som udgangspunkt får skemad først og så mælk bagefter - netop for at give bedre plads til begge dele. Det er ikke store mængder skemad hun skal have - det er helt fint, hvis hun bare spiser ½ dl. grød eller mos og så tager sin flaske bagefter, så du skal ikke presse hende til at spise, men holde fast i at det er bedre med lidt og tit end få og store portioner.
Agurkeringe - skære en skive på 1½ cm, lav hul i midten og sæt den på hendes tommelfinger, så kan hun bedre holde om den.
Frugtstykker - vælg blød frugt som appelsinbåde, som hun kan sidde og sutte saften ud af. Giv hende også et lille mast hindbær i munden, som hun kan sutte på og hold også et jordbær, en blomme, en abrikos, fersken eller lignende for hende og lad hende sutte imens. Selvom det er svært for hende at holde det selv, så lad hende prøve dagligt og hjælp hende også så hun stadig smager og fornemmer og bibeholder lysten til at spise :)
Giv hende ikke æbler som er hårde og let knækker. Bananstykker kan også sætte sig fast i ganen og være svære for hende at kapere, men lidt moden kiwi vil hun måske nyde ...
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)
Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske