Brev:
Sover dårligt om dagen - 1 mdr.
16. juli 2010
Alder:
1 mdr.
Sover dårligt om dagen - 1 mdr.
Kære Helen
Nu har jeg nok brug for lidt hjælp igen, denne gang til vores lillebror på 7 uger.
Han er en stor dreng født til tiden, fødslen gik godt men hurtig, han havde dog navlestrengen 3 gange rundt om halsen, men han rettede sig hurtigt.
Fødselsvægt 4140 g. vægt ved 5 ugers undersøgelsen 5810 g. så han vokser jo godt derudaf, han er udelukkende ammebarn.
Problemet er han søvn om dagen, han har svært ved at falde i søvn og sover kun kortvarigt, 20 – 30 min. som regel. Det skal lige siges at de første 2-3 uger sov han som en drøm 2-3 timer af gangen i barnevognen, men det er slut nu.
Han falder som regel hen ved brystet hvilket er fint for mig, men jeg kan ikke lirke brystet ud af munden på ham uden han vågner, nogle gange er jeg heldig at han selv slipper og sover videre, men det er desværre ikke så tit. Han begynder at gnave på brystet hvis han falder for langt hen og det er ikke ligefrem behageligt. Jeg ville egentlig gerne på nuværende tidspunkt kunne amme ham i søvn og så lægge ham fra mig, men det er altså et fåtal af gange det lykkes.
Han vil ikke rigtig tage sutten, men når det lykkes falder han stort set i søvn med det samme, men så smider han den i løbet af et øjeblik og så er den gal igen, jeg har prøvet med sutteklud osv. foran sutten for at hjælpe ham lidt til at holde den i munden, men det er ikke fordi han taber den, han spytter den nærmere ud.
Jeg har prøvet at lulle ham i barnevognen og han kan også mange gange falde til ro sådan, men han vågner så efter 20-30 min. og er ikke til at få til at sove videre, jeg kan godt give ham sutten, hvor han så falder hen, men den ryger jo hurtigt ud og så er han vågen igen. Jeg kan også nogle gange lulle ham til ro igen, men han falder aldrig rigtig i søvn igen, det holder kun ½ - 2 min.
Jeg ender altid med at tage ham op og starte forfra med at amme, skifte ble, lege og så amme igen, mange gange er han dog for træt og virker for mæt (i og med at han ikke sover særlig længe er der heller ikke så lang tid mellem amningerne) til at spise to gange inden han er træt nok til at sove igen. Jeg har forsøgt at svøbe ham, men det bryder han sig bestemt ikke om, og det synes jeg heller ikke kan lade sig gøre mere i denne varme. Jeg har også forsøgt at gå med barnevognen, men det fik ham ikke til at sove bedre.
Han er jo desværre ikke rigtig glad og oplagt i hans vågen tid da han jo formentlig er træt, han snakker gerne lidt og man kan få lidt smil, men han virker noget uoplagt. Han er dog altid i strålende humør om morgenen efter nattesøvnen som fungerer upåklageligt.
Når han vågner op om det er efter 20 min. eller bare et par minutter er det med brok/gråd og arme og ben der flagrer rundt, jeg har stået og observeret ham, han vågner ikke af faldrefleksen med armene der ryger ud til siderne, det er mere som om han blinker et par gange og så begynder arme og ben at køre helt vildt og han klager sig. Jeg er noget i tvivl om det egentlig er fordi han har ondt i maven, det kan godt virke sådan og der kommer også noget eller en del luft ind imellem når han basker rundt. Han har helt generelt en del luft i maven, noget af det skyldes nok at jeg har masser af mælk og at nedløbsrefleksen er lige lovlig voldsom, så han sluger nok en del luft under amningerne, han er i hvert fald ved at kløjes lidt i det og slipper også vacummet tit, når nedløbet er størst for så at tage fat igen. Jeg har for første dag i dag forsøgt at undlade at give ham d-dråber, jeg håber det måske kan have en effekt på luften i maven.
Jeg er klar over at varmen måske nok har en del at sige, jeg synes dog ikke det har været bedre de her kølige dage vi har haft ind imellem. Noget andet, som selvfølgelig også har noget at sige, er at han har været forkølet fra han var en uge gammel og til nu (er det stadig) kun afbrudt af en enkelt uge uden snot. Det skyldes selvfølgelig at storebror på 17 måneder også stadig bliver forkølet i tide og utide efter hans dagplejestart som 12 måneders, de forkølelser høster lillebror jo også. Han virker dog ikke særlig generet af det om dagen, det er mest sidst på natten at der samler sig snot i næsen på ham og han har brug for lidt saltvandsdråber.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud: Vi står op ved 7 tiden + - en lille times tid, han bliver puslet, får en let morgenvask, bliver ammet og snakket lidt med, storebror kommer også og snakker med ham og han er i strålende humør, pludrer, smiler, har rigtig fin øjenkontakt, forsøger at grine og laver fine fagter med armene. Vi kører så storebror i dagpleje og kører hjem igen, handler måske lige på vej hjem, alt dette sover han fra.
Når vi kommer hjem kommer han over i barnevognen som står indenfor og her snuer han så måske et kvarter mere, og herfra starter hele humlen så indtil han falder til ro ved 21.30 tiden, herefter sover han til ca. kl. 2.30, hvor han ammes og sover videre til ca. kl. 5 hvor han igen ammes og sover videre til ca. 7 hvor vi står op, så selve natten klager jeg bestemt ikke over.
Fra eftermiddagen og frem til han falder i søvn til natten er han især svær, men græder ikke helt vildt meget, brokker sig og er svær at få et smil af, han er træt og kan falde hen når man går med ham, men han er ikke til at lægge fra sig, der er det ikke nok at sidde med ham. Vi har en sansegynge hængende i stuen, den kan han godt falde til ro på og også falde i søvn på, men igen kun 20 min. maks. og gerne kun til den hænger stille.
Jeg kan egentlig godt i løbet af dagen få ham til at tage en længere lur hvis han sover på maven af mig og det er sådan set fint for mig, jeg ved jo fra den store, at det er til at ændre på med tiden. Det er desværre bare ikke til at holde ud når det er så varmt som det er lige nu, vi er begge gennemblødt at sved hvis han sover en time eller to på maven af mig.
Når vi nærmer os kl. 21 blunder/sover han 20-30 min. på ammepuden på mit skød, vågner op med gråd og spjættende arme og ben, hvorefter han selvfølgelig bliver trøstet, han får nattøj på og derefter (hen af kl. 21.30) kan jeg rent faktisk lægge ham vågen på sofaen hvorefter han falder i søvn af sig selv uden problemer.
Jeg har taget ham ud af liften, den var alt for varm til ham og efterhånden også ved at være for lille. Han sover i alm. tremmeseng om natten og lader til at trives med pladsen.
Vi har en gang været af sted til en osteopat med ham som storebror havde stor gavn af i sin tid, men det var da han sov fint, og de fandt heller ikke noget nævneværdigt.
Jeg ved snart ikke rigtig hvad jeg skal gøre for at få ham til at tage nogle ordentlige lure om dagen, jeg håber du kan komme med lidt indput eller måske har en idé til noget der kan hjælpe, alle gode råd er velkomne!
Måske er det bare tiden der skal arbejde for os, jeg ved jo at det bliver bedre når han bliver lidt ældre, men jeg har bare så forfærdelig dårlig samvittighed overfor den store fordi lillebror hele eftermiddagen og aftenen hænger enten på arm eller i brystet.
Puha det blev en længere smøre, jeg håber det er til at finde hoved og hale i, ville bare fortælle så specifikt som muligt.
De bedste hilsner