Svar: Middagslur - 2 år, 5 mdr.
16. juli 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære tvivlende mor
Din dreng er nok på grænsen til at kunne undvære sin middagslur - nogle dage vil han fint kunne springe over og vil så gå tidligt i seng og sove til næste morgen tidlig og vågne af sig selv. De fleste dage vil han fortsat have behov for den og det vil være rigtig godt at I forsøger.
Det er en god idé at holde fast i at han kommer op om morgenen, så det ligner hverdagen så meget som muligt og så putte ham på det tidspunkt, hvor han normalt i institutionen også naturligt vil blive puttet - det passer sandsynligvis fint med kl. 12-12.30.
I skal ikke sige "nu skal du sove!" men derimod bare sige at han skal hvile sig. Han behøver ikke sove, han skal bare slappe af i sin krop. Læg jer sammen med ham, læs en historie, kræv af ham at han ligger stille og lytter til hvad I fortæller. Sover han ikke inden for ½ times tid, så synes jeg ikke I skal kæmpe for at få ham til det - at ligge i 1½ time og vente er for længe synes jeg. Men de fleste børn vil naturligt falde i søvn inden for ½ time, hvis de har brug for det og hvis man hjælper dem med at finde roen og få slappet af.
Sørg også for at der sker en masse aktiviteter om formiddagen. Han skal bruge sig selv både motorisk og mentalt, så han bliver kørt rigtig træt og naturligt derfor også føler behov for at hvile sig, når I kommer til middagsluren. Tag i skoven, lad ham klatre op på træstammer, løbe i ujævnt terran, liste rundt, lytte til dyrene, spejde efter fuglene i træerne. Tag til stranden, lad ham lege i sandet, bygge sandslotte, prøve at fange rejer med et fiskenet. Tag i zoo, gå en lang tur, pak en picnickurv og sæt jer i det grønne og spis et formiddags- og frokostmåltid så han derefter naturligt er mere klar til at skulle slappe af.
Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god sommer :)
- Og du er naturligvis altid velkommen igen en anden gang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske