Svar: Vil ikke falde i søvn
16. juli 2010
Alder:
3 år
Kære Nadja
Det er dejligt at du er gravid og at tiden hvor I får en lillebror eller søster nærmer sig. Der er dog igen tvivl om at din datter mærker forandringer allerede nu og naturligt reagerer på dette og derfor søger dig lidt ekstra.
Du er ved at forberede dig på den lille baby, tøjet bliver vasket, lagt frem, gjort klar. Du går derhjemme, alle taler om maven og det der skal ske og hun mærker naturligt disse ændringer. Du bærer hende heller ikke som før, men kræver nu at hun er mere selvhjulpen, du forventer at hun gør flere ting fordi du ved at det er vigtigt, når den lille kommer, men også fordi det er besværligt for dig at bukke dig ned osv. når hun skal hjælpes. Pladsen på dit skød er mere trang, der er ikke plads til at hun kan putte som tidligere - jo hun mærker forandringer, store forandringer nu og derfor søger hun dig også ekstra.
Det er meget vigtigt at du ankerneder dette og ikke forsøger at presse på at hun "skal selv", men i stedet ser det omvendt og tænker at hun netop har brug for at få sit mor-depot fyldt ekstra op inden den lille kommer, så der er noget at tære af, når baby først er der. Du får intet positivt ud af at "skubbe hende fra dig" og kræve mere selvstændighed, det gør hende kun ekstra klyngende.
Det er helt naturligt at hun gerne vil have du bruger tid på hende om aftenen. Der er flere ting der slår mig i det du har skrevet, som jeg gerne vil kommentere på :)
For det første skriver du, at du putter hende kl. 19.15. Jeg kan ikke se hvornår hun står op om dagen og jeg kan heller ikke se om hun sover middagslur og hvor lang den i givet fald er - men umiddelbart tænker jeg, at du nok putter hende for tidligt. De fleste børn på 3 år har brug for at blive puttet kl ca 20 og vil så stå op kl. 07 om morgenen. Det vil sige ca 11 timers nattesøvn og derudover vil de så ofte sove en middagslur på 1 time - altså samlet set 12 timers søvn i døgnet.
Derudover skriver du: "hun vil gerne have at jeg bliver til hun sover, men det vil jeg ikke..". Hvorfor ikke? Det kan være guld være at bruge 15 minutter på at sidde hos hende, tale lidt om dagen og alle oplevelserne, både de gode og de mindre gode, læse lidt, synge lidt osv. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på at sidde hos hende og give hende den ro, nærhed og opmærksomhed som hun naturligt har brug for (fordi hun mærker at du fjerner dig fra hende i kraft af hendes alder og graviditeten) og hun så falder i søvn stille og roligt, end det er at gå fra hende og så trække putningen i langdrag.
Netop når den lille kommer vil putningen om aftenen være det eneste tidspunkt på dagen, hvor storesøster vil føle at hu kan have dig 100 pt, for sig selv og den tid og den følelse har hun brug for. som det er lige nu, så er hun jo lige ved at sove, du sidder der, beroliger og hun giver sig næsten hen, indtil hun mærker at du går - så vågner hun og bliver ked af det og vil ikke sove mere ... Så hvorfor ikke blive de 5 minutter ekstra til hun sover og give hende den tryghed og ro?
En anden mulighed er at du stiller dig i nærheden og laver noget praktisk, det kan være at stryge tøj og lægge tøj sammen. Du skal stå ved hendes værelse, så hun kan se dig og så du kan tale med hende. Hun kan kalde på dig "Moaar" og du kan svare "ja, jeg er lige her, læg du dig ned skat" og når hun oplever at du er der, men at du samtidig har noget kedeligt at lave, så kan det give hende roen til at sove. Det signalere samtidig at der ikke sker noget spændende, når hun sover, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god sommer - og også pøj pøj med den forestående fødsel, der er jo kun et par uger til ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske