Svar: Flytning og sove på nyt værelse
16. juli 2010
Alder:
15 mdr.
Kære AH
Det lyder rigtig dejligt at I har fundet et sted med mere plads og hvor jeres dreng kan få sit eget værelse. Selvom det bliver en stor forandring at skulle flytte og også skulle skifte institution, så lyder det som om at det på sigt bliver rigtig dejligt for jer alle og at det er en god beslutning :)
Med den alder jeres dreng har, så er jeg faktisk lidt til, at I med det samme flytter ham på eget værelse. Han skal naturligvis sove i sin seng, som han kender, have sin puttebamse, natlampe osv. hvad han nu har og føler sig tryg ved, men prøv om ikke han fra starten kan lære at sove på eget seng i eget værelse.
Dette foreslår jeg, fordi han aldersmæssigt godt kan blive lidt svær at flytte, hvis I venter for længe ...
De fleste børn vil omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt fornemmelse for at man er der, selvom man er ude af syne. Han vil altså så småt begynde at forstå at I ikke er forsvundet selvom han ikke kan se jer ... Det er vigtigt at udnytte dette for ofte sker det, at når han bliver 18-20 måneder, så kommer en ny urolig søvnperiode, som handler om at han begynder at have mere farefornemmelse og derfor vil vågne mere om natten og også søge jer mere om natten. Der er derfor noget fornuftigt i at lære ham at sove i egen seng på eget værelse med det samme I flytter og ikke vente, fordi I så kommer til at vente meget længe før I kan flytte ham igen.
I skal tænke på, at han jo også bliver mere og mere bevidst og har han først vænnet sig til at sove i soveværelset i det nye hus, så vil han naturligt helst det. Men vender han sig fra starten til sit værelse og lærer at være tryg ved det, så vil han sandsynligvis også være mere tryg ved det, når han i 18-20 måneders alderen får næste urolige søvnperiode ...
I kan naturligvis godt være nødt til at tage ham ind til jer midt om natten, hvis han vågner og er ked af det og det er også helt fint - han skal naturligvis have den tryghed han har behov for. Men prøv at putte ham i egen seng fra starten, så han forbinder det at skulle sove med at blive puttet der. Og prøv så også at få ham tilbage i egen seng igen, om natten, hvis han har haft brug for at komme ind til jer. Lad ham finde roen, sove hos jer et par timer og når pladsen så bliver for trang, så lægger du ham tilbage i egen seng igen.
Det har den fordel at han oplever både at falde i søvn og at vågne i sin egen seng på eget værelse og det kan give ham en fornemmelse af at det er sådan det skal være og det kan faktisk godt medvirke til at han begynder bedre at kunne sove i sin egen seng hele natten.
Han skal naturligvis puttes i sin egen seng, som han plejer at blive det, med lidt mælk, en banan, en godnathistorie, en lille sang. Du kan sidde lidt hos ham, holde ham i hånden og synge for ham - hvad du nu plejer at gøre - og han kan også have en puttebamse, putteklud eller lignende. Ritualet skal være som det plejer at være, sengen, dynen osv. er det samme - det er i princippet kun værelset som er forskelligt ...
Med hensyn til flytning af institution, så vil det naturligt tage lidt tid for ham at lære de nye voksne, de nye børn og de nye rutiner at kende og han kan godt blive ked af det, når han pludselig afleveres til fremmede og et helt nyt sted. En trøsteklud, bamse eller lignende vil være godt. Et lille fotoalbum med billeder af jer, som han kan kigge på og dermed blive bekræftet i at I er der stadigvæk og kommer igen, kan være en god idé.
Besøg også vuggestuen sammen med ham i den uge I har op til at han skal starte, så han prøver at være der lidt sammen med jer og oplever at I er glade og trygge ved stedet. Han bruger jer som et spejl, så virker I til at synes det er super godt, ja så smitter det naturligt af på ham :)
Rigtig meget held og lykke!
Rigtig god sommer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske