Svar: Behov for mad?
16. juli 2010
Alder:
15 mdr.
Kære AH
De fleste børn vil efter 1 års alderen begynde at spise lidt mindre og ofte også spise mere selektivt. Det hænger sammen med at de ikke vokser helt så hurtigt mere og samtidig er den naturlige lyst til at undersøge og putte i munden mindre. De smager derfor ikke på hvad som helst, men vælger mere og mere fra.
De har dog fortsat brug for mange små måltider i løbet af dagen, for at få deres energibehov dækket og det er vigtigt netop at fokusere på lidt og tit fremfor store og få portioner. Ligesom det er vigtigt med variation og valgmuligheder, så barnet den ene dag spiser mest brød, så vil barnet næste dag måske spise mest kød og fisk og 3. dag måske flere grøntsager. Det er vigtigt i denne alder at se på barnets indtag over flere dage, for at få indtryk af om barnet spiser lidt fra alle fødevaregrupper :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen - kan som nu få lidt frugt og vand ved sengen
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, en fiskefrikadelle eller lignende. Må også gerne få varm mad til frokost - det er helt fint med grøntsager, kød og fisk på denne måde.
Middagslur
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, tilbydes lidt tykmælk, ymer, cultura eller lignende med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys,mysli osv.
Eftermiddagsmåltidet må gerne deles i to som nu, hvis han sover kort middagslur ellers bliver eftermiddagen for lang inden aftensmaden serveres.
Der kan evt. give et før aftenmåltid, bestående af lidt grønt - tomat, peberfrugt, agurk, gulerod, ærter, majs, avokado - hvis han har spist lidt grønt inden aftensmaden, så behøver man ikke fokusere på hvor meget grønt han spiser under aftenmåltidet. Så er det helt fint, hvis han der spiser mere ris, pasta, kød og fisk ... Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs - helt almindelige børnevenlige retter, spiser som I andre. Vand eller letmælk af kop
Suppleres evt. med en godnatgrød og puttes til natten
Som du kan se er der ikke særlig store ændringer i min plan i forhold til din egen. Det du skal have fokus på er at lidt er bedre end ingenting og lidt og netop små hyppige måltider er bedre end de få og store måltider.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og giver lidt ro med på vejen - det ser ud som om at din dreng spiser rigtig godt og at appetitten varierer er helt normalt. Vi andre spiser også mindre, når det er varmt :)
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske