Svar: Den sidste sutteflaske
16. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Karina
Det er vigtigt at Mathias får 400ml mme dagligt indtil han er 12 måneder, fordi han på den måde får sit behov for jern og kalk dækket bedst muligt.
Det er super flot og meget dejligt, at han nu sover igennem i så mange timer - skønt - men så kan du med fordel give ham en flaske inden middagsluren, det vil også hjælpe ham til at overgive sig bedre til søvnen der - jvf. tidligere spørgsmål/svar :)
Ved 12 måneders alderen vil en flaske normalt være passende og i løbet af et par måneder skrues mængden af mælk i denne ned. Så han i stedet for at drikke f.eks. 200ml, får 175, så 150, 125 osv. indtil han i stedet kan få lidt mælk af en kop. Samtidig med at mængden skrues ned, så øges indtaget af væske i løbet af dagen også - han skulle gerne kunne dække sit væskebehov i dagtimerne. Derudover introduceres et andet beroligende ritual, en substitut for flasken.
Det vil ofte være en bamse, en putteklud og så som sagt en kop mælk og måske en banan. Når han puttes, så sætter du dig sammen med ham, læser en historie, synger en lille sang osv. og stille og roligt introduceres så en ny måde at falde i søvn på, som på sigt er meget bedre end at få flaske.
Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne flaksen fra den ene dag til den anden, men et spørgsmål om gradvist at få flasken trappet ud og noget andet og bedre sat i stedet :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske